OVERFORBRUK: Britiske HonestJohn.co.uk publiserer jevnlig lista over hvilke biler som oppgir de mest misvisende forbrukstallene. Vi gir deg de som gjør det best - og verst. Foto: RAMA/AUTOFIL
OVERFORBRUK: Britiske HonestJohn.co.uk publiserer jevnlig lista over hvilke biler som oppgir de mest misvisende forbrukstallene. Vi gir deg de som gjør det best - og verst. Foto: RAMA/AUTOFILVis mer

Så mye drivstoff bruker bilen egentlig

Forbrukstallet produsentene oppgir, stemmer ikke.

DinSide.no: Det er over et år siden vi formidlet oversikt over avvik på drivstofforbruk.

Nå er den oppdatert for 2013.

Det er det britiske forbrukernettstedet HonestJohn.co.uk som samler inn informasjon fra tusenvis av bilister om reelt forbruk og sammenligner med de offisielle tallene som oppgis av produsentene.

Et overforbruk på 16,3 prosent Det har gjort det mulig - med forbehold om statistiske avvik - å regne ut at bilistene i snitt greier å tilbakelegge bare 86 prosent av oppgitt avstand per liter drivstoff.

Omregnet til norske forhold - hvor man jo regner motsatt, nemlig hvor mye bilen bruker per tilbakelagt mil, tilsvarer det et overforbruk på 16,3 prosent.

De seks verstingene ser du i den øverste tabellen.

Men det finnes unntak: En av de få som ifølge tilbakemeldingene i praksis greier å levere temmelig nøyaktig som de oppgir i forbruk, er Volvo med sin V70 / XC-70-serie.

Det er også verdt å merke seg at det finnes bilmodeller som bruker mindre drivstoff enn produsenten oppgir, og du ser dem i den nederste tabellen.

EU-syklusen Som mange av dere vet, er de offisielle forbrukstallene fra bilprodusentene et resultat av laboratoriemålinger foretatt i henhold til en EU-definert norm.

Tallene består av en miks av forskjellige typer kjøring, som så blir simulert til reelle forhold, og det er ikke til å legge skjul på at simuleringene får en del kritikk. Organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) mener for eksempel at dette gir feil informasjon til bilkjøperne.

EU-syklusen inneholder en komponent som er 4 kilometer bykjøring og en komponent som er 7 kilometer utenbys kjøring - simulert landevei og motorveikjøring.

Syklusen inneholder akselerasjonsfaser og faser med jevn kjøring, retardasjoner og noe stopp. Dette er altså simulert, standardisert kjøremønster, i motsetning til hva man ofte opplever ute i realiteten - der for eksempel hastigheten er drivstofforbrukets verste fiende.

Tilpasningen er viktig på grunn av avgiftsnivået De fleste bilprodusenter gjør naturlig nok alt for å optimalisere resultatene i EU-testen for å få de best mulige offisielle utslippstallene for CO2. Dette tallet har som kjent en direkte innflytelse på avgiftsnivået.

Slik tanker du billigst hele tida

Forskjellen mellom de offisielle forbrukstallene bilprodusentene oppgir overfor kunder og myndigheter, og det personer som kjører bilene faktisk konstaterer, tilsvarte i 2012 en merkostnad for bilistene på 4,45 milliarder pund, og HonestJohn beregner at dette tallet er omtrent det samme for 2013.

Omregnet til norske kroner snakker vi om cirka 44 milliarder etter dagens kurs.

Koster oss tre milliarder Tallene er basert på britiske forhold. Hvis vi går ut fra at snittresultatet ville blitt omtrent det samme i Norge, vil det bety at differansen mellom oppgitt og faktisk forbruk for norske bilister beløper seg til cirka 3,6 milliarder kroner i året.

Når det er sagt, ville det selvsagt ikke her i landet lønne seg for bilkjøperne å få oppgitt de reelle tallene, da dette ville utløse ganske så mye mer i avgiftskostnader grunnet at CO2-komponenten ville slå inn i større grad.

PS: Når en modell kommer i flere versjoner, viser tallene et gjennomsnitt for modellrekken.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Hva er bilen DIN verdt? Få svaret her!

Vindusviskere med latmannsknapp

Hvor mye koster det å importere bil fra utlandet?