DYR I DRIFT: SUV-er som Tesla Model X, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 og Porsche Cayenne er blant bilene som bidrar til at salgspila kun har pekt oppover de siste årene. Foto: Jamieson Pothecary
DYR I DRIFT: SUV-er som Tesla Model X, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 og Porsche Cayenne er blant bilene som bidrar til at salgspila kun har pekt oppover de siste årene. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Så mye koster drømme-SUV-en deg - egentlig

Vi har sett på hvor mye eksklusive SUV-er kan koste å eie og bruke per dag.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er ikke bare elbilmarkedet som vokser i Norge. Segmentet for store SUV-er er også stadig økende. Av 158 650 nye personbiler i 2017 var hele 10 481 i luksus-SUV-segmentet.

Kostbare SUV-er som Tesla Model X, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 og Porsche Cayenne er blant bilene som bidrar til at salgspila kun har pekt oppover de siste årene.

Men om man kjøper en ny luksus-SUV, til over én million kroner, merkes det raskt på lommeboka – spesielt med et ekstremt verdifall og høye driftskostnader.

- Jokeren er verdifallet og hva man får igjen. På fornuftige biler kan det variere mellom 30, 40 og 50 prosent over tre år, mens man bør forvente enda mer for luksuriøse biler og biler utenom det vanlige, sier leder Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge til Dagbladet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn