STOR EFFEKT: Det beste effekten på diabetesrisikoen får du om du trener minst 150 minutter med kondisjon og 60 minutter med styrke i uka, ifølge studien fra Harvard School of Public Health og Syddansk Universitet. Foto: COLOURBOX
STOR EFFEKT: Det beste effekten på diabetesrisikoen får du om du trener minst 150 minutter med kondisjon og 60 minutter med styrke i uka, ifølge studien fra Harvard School of Public Health og Syddansk Universitet. Foto: COLOURBOXVis mer

Så mye må du trene for å redusere risikoen for diabetes

Treningsformene som gir størst effekt.

(Dagbladet): At kondisjonstrening har en forebyggende effekt på utviklingen av type 2 diabetes er godt kjent, men til nå har vi har visst mindre om styrketreningas betydning.

Derfor har forskere ved Harvard School of Public Health og Syddansk Universitet sett nærmere på hva slags treningsformer som gir best effekt, og hvor mye tid du bør legge i treninga for å redusere diabetesrisikoen.

Resultatene fra deres studie ble nylig publisert i PLOS Medicine.

Over 99 000 kvinner er blitt fulgt opp i åtte år. Det viste seg at de som trente minst 3,5 timer i uka reduserte risikofaktoren med opp til 40 prosent.

Resultatene viste også at styrketrening i seg selv virker forebyggende.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn