SYKLER TIL JOBB. John Mæland prioriterer sykkel fremfor bil, også når han skal i kundemøter. Foto: Heidi Dokter
SYKLER TIL JOBB. John Mæland prioriterer sykkel fremfor bil, også når han skal i kundemøter. Foto: Heidi DokterVis mer

Så mye mosjon gir elsykkel i forhold til vanlig sykkel

Den omdiskuterte og trendy elsykkelen har mange fordeler, men medfører også risikoer – særlig for seniorer.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Elsykkelen ble lovlig i Norge i 2003, og har siden da fått sine trofaste tilhengere. Men det finnes også kritikere med sterke meninger. Noen mener elsyklene er trafikkfarlige, andre at det er fusk og fører til passivitet.

Tilhengerne mener at drahjelpen de får faktisk fører til lengre sykkelturer og ergo mer mosjon, og at de er et godt alternativ til bilen. Det som er sikkert, er at elsykkelen er blitt svært populær blant mange.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall på hvor mange elsykler som er blitt solgt her til lands, men i løpet av 2017 ble det importert nesten 34 000 elsykler.

Størsteparten, om lag 20 000 av disse, hadde kinesisk opprinnelse. I tillegg mottar vi mange elsykler fra Tyskland, men også fra Taiwan og Tsjekkia. Ifølge Biltema som dominerer markedet for rimelige elsykler, økte salget med 40 prosent i 2017.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn