Så mye vann trenger du

Det kommer an på kroppsvekten.

VÆSKEBALANSE: Drikk nok, men ikke for mye. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
VÆSKEBALANSE: Drikk nok, men ikke for mye. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Vann er kjent som den beste tørstedrikken , og inneholder ingen kalorier. Drikker du nok vann, holder du hud, hår og negler ung lenger - kanskje er det derfor salget av flaskevann har eksplodert de siste årene.

Kroppen består av cirka 60 prosent vann, og taper væske gjennom åndedrett, svette, urin og avføring .

Men hvor mye vann vi minimum få i oss daglig - og hvor mye er mer enn nok?

Så mye trenger du - Man beregner at en person trenger 30 milliliter vann per kilo, sier klinisk ernæringsfysiolog Berit Dracup ved Haukeland universitetssykehus.

Det betyr at du ved å gange kroppsvekten din med 0,03 finner ut hvor mange liter vann du trenger daglig:

Veier du 60 kilo trenger du 1,8 liter vann. Veier du 70 kilo trenger du 2,1 liter vann. Veier du 80 kilo trenger du 2,4 liter vann. Veier du 90 kilo trenger du 2,7 liter vann. Vi spiser mye vann Men dette inkluderer vann du får i deg gjennom maten.

- Vannet ikke drikkes. Frukt, grønnsaker, melk, yoghurt og annen mat og drikke inneholder også vann, sier Dracup.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer