Så rask er bilen din egentlig

Vi har testet 100 modeller.

FREKK OG FRANSK Med 1,6-liters bensinturbo er Citroën DS3 en rask rakker. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO / VI MENN TOP GEAR
FREKK OG FRANSK Med 1,6-liters bensinturbo er Citroën DS3 en rask rakker. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO / VI MENN TOP GEARVis mer

Du trenger ikke den største motoren for å ha krefter nok.

Så rask er bilen din egentlig

Å velge rett bil er ikke alltid enkelt. Bedre blir det ikke av at det ofte finnes et mylder av motorer til hver modell, og at det i tillegg finnes ulike effektversjoner av samme motor.

Så rask er bilen din egentlig

For eksempel er det listet opp 11 ulike motor- og effektversjoner på de norske prislistene for Ford Focus, som er blant bestselgerne i kompaktklassen.

Ikke innlysende - Det er ikke nødvendigvis innlysende hvilken motor som er sterkest og raskest, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

GOLFSLAGET: VW Golf med bensinturbo banker dieselalternativet til omtrent samme pris. Foto: VI MENN TOP GEAR
GOLFSLAGET: VW Golf med bensinturbo banker dieselalternativet til omtrent samme pris. Foto: VI MENN TOP GEAR Vis mer

Pris eller sylindervolum trenger ikke å si noe entydig om ytelsene.

TUNGT: VW Touran er temmelig tung, ikke minst om alle setene brukes. Med 1,6 TDI går det smått.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
TUNGT: VW Touran er temmelig tung, ikke minst om alle setene brukes. Med 1,6 TDI går det smått.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

To modeller av norgesfavoritten VW Golf kan illustrere dette:

DIESELKRAFT: Toyota RAV4, og de fleste andre familie-SUV-ene med dieselmotor, har krefter nok.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
DIESELKRAFT: Toyota RAV4, og de fleste andre familie-SUV-ene med dieselmotor, har krefter nok.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

Det skiller kun 4700 kroner mellom Golf 1,6 TDI DSG og Golf 1,4 TSI ACT DSG av samme utstyrsnivå. Men i akselerasjonsytelser er det et lite hav imellom dem:

Dieselbilen bruker 7 sekunder fra 60-100 km/t. Den bensindrevne 1,4-literen trenger bare 4,6 sekunder.

I ulike klasser - Forskjellen merker du hver gang du trykker på gassen, sier Bjørnsen, som har lang erfaring i å teste biler.

SUV-SUG: Subaru XV er mye raskere med 2,0D enn 1,6 bensin.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
SUV-SUG: Subaru XV er mye raskere med 2,0D enn 1,6 bensin.Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

I tabellene finner du tall for en typisk forbikjøringsakselerasjon for 100 av de 350 bilene hans redaksjon har testet siden 2010.

MINST: BMW 316i er rimeligste 3-serie, men akselerasjonen er det ingenting i veien med. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
MINST: BMW 316i er rimeligste 3-serie, men akselerasjonen er det ingenting i veien med. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

For hver bilklasse finner du noen av de raskeste modellene samt et utvalg av populære motorversjoner for ulike bilmodeller.

VOLVO-SPLITT: Hybridutgaven av V60 er råsterk. Med 1,6 diesel er svensken rolig. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
VOLVO-SPLITT: Hybridutgaven av V60 er råsterk. Med 1,6 diesel er svensken rolig. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer