Så sterk at testmaskinen gikk i stykker

Tesla Model S får enda en stjerne i boka - takket være romteknologi.

DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard, dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest. Foto: Terje Bjørnsen
DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard, dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest. Foto: Terje BjørnsenVis mer

Og om ikke det var nok; elbilen oppnår også den høyeste poengsummen gjennom tidene med sine 5,4 poeng i National Highway Traffic Safety Administrations (NHTSA) test.

I likhet med EuroNCAP har NHTSA et stjernebasert karaktersystem med maksimalt fem stjerner, og et poengsystem som gir en mer detaljert oversikt over testresultatet. Men i motsetning til EuroNCAPs kollisjonstester, er det bare cirka 1 prosent av bilene som oppnår fem av fem stjerner.

Mangelen på en tradisjonell motor under panseret trekkes fram som en stor fordel i testen. I en frontkollisjon absorberes kraften fra et sammenstøt mye bedre enn i biler med forbrenningsmotor. Jo lengre absorberingssonen er, jo bedre bremses g-kraften passasjerene i bilen utsettes for.

Romteknologi gir resultater Volvo S60, en av de aller sikreste bilene i EuroNCAP og en av veldig få biler med fem stjerner i NHTSAs test, må se seg kraftig forbigått av Tesla Model S i blant annet lyktestolpetesten. Etter endt test sto Model S igjen med 63,5 prosent gjenværende plassvolum hos fører, mot bare 7,8 prosent i S60.

Dette takket være et «nøste» av høystyrkealuminiumsprofiler i sidebjelkene som fordeler kraften ut i resten av bilen. Teknologi som ifølge Tesla er hentet fra månelandingsfartøyet «Apollo Lunar Lander».

Les vår test av Tesla Model S her.

Ødela testmaskinen NHTSA utfører også en «elgtest» - en rulletest - der de kartlegger risikoen for å rulle på taket. Deretter måles styrken til selve takkonstruksjonen. Også i denne kategorien gjør Model S rent bord.

SCORER HØYT: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. Foto: NHTSA
SCORER HØYT: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. Foto: NHTSA Vis mer

Ikke bare nektet den å rulle over (NHTSA måtte ta i bruk spesielle metoder for å få vippet den rundt), men takkonstruksjonen var så sterk at maskinen som ble brukt for å måle styrken, gikk i stykker, hevder Tesla i en pressemelding.

På det meste presset maskinen taket på testbilen med en vekt tilsvarende fire fullastede Model S-biler, uten at taket ga etter. Dette takket være b-stolpebolter hentet fra romindustrien, mener Tesla.

Trygg for alle At Model S kan leveres med en tredje seterad, gjør at resultatet av «påkjørsel bakfra» trekkes fram som spesielt viktig i testen. Men også her har Tesla et ess i ermet - dobbel støtfanger.

Den doble fangeren er standard på biler med tre seterader, og bidrar til å gjøre den tredje seteraden til det sikreste stedet i bilen.

Tesla Model S er foreløpig ikke kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP.

Les også: Slik blir Model S fulladet på 90 sekunder
Slik blir Teslas firehjulstrekker
BMWs elbil blir langt billigere enn antatt
Mercedes-råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det ifølge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G. Foto: Terje Bjørnsen
SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det ifølge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer