ÅMOT OPERAGÅRD  Yngve Brakstad og Steinar Sørli satser på opera, kunst og mat på Åmodt gård. Foto:  PETTER SOLHEIM
ÅMOT OPERAGÅRD Yngve Brakstad og Steinar Sørli satser på opera, kunst og mat på Åmodt gård. Foto: PETTER SOLHEIMVis mer

«Så ut som en vill idé, utviklet seg til å bli en enestående suksess»

Dette er årets norske perle.

(Dagbladet): Åmot operagard i Sunnfjord i Sogn og Fjordane er kåret årets norske reiselivsperle i 2012.

Det var nemlig de som gikk helt til topps i konkurransen om Perleprisen da Reiseliv 2012 åpnet med en egen bransjedag i Oslo Spektrum i går kveld.

Jury- og Facebook-stemmer Av 150 påmeldte reiselivsbedrifter hadde en jury på forhånd plukket ut femten finalister.

Da juryen i går utropte Åmot Operagard som vinner, var det på bakgrunn av Facebook-stemmer og juryens egne vurderinger.

Juryen har bestått av programleder «Det norske måltid» Arne Hjeltnes, Per-Arne Tuftin fra Innovasjon Norge, Hilde Solheim i Hovedorganisasjonen virke, Anders Wyller fra reisemagasinet Vagabond, Erlend Ellingsen i Travel News og Jan Grønbech fra Google.

En vill idé Begrunnelsen fra juryen er i følge en pressemelding at Åmot Operagard tilbyr en unik kombinasjon av mat, overnatting og kultur, og at hotellet preges av høy kvalitet og innovasjon gjennom hele opplevelsen.

«Åmot operagard er en internasjonal suksess som er mer kjent utenfor Norge enn innenfor. Hotellet representerer en ny måte å tenke hotell på, og utmerker seg også med en profesjonell markedsføring og PR-strategi.» skriver juryen.

Videre vektlegges det at opera-arrangementene virker positivt for det øvrige reiselivet i regionen.

PERLEVINNERE: Yngve Brakstad og Steinar Sørli er duoen bak Åmot operagård. Foto: KRISTIAN TJESSEM
PERLEVINNERE: Yngve Brakstad og Steinar Sørli er duoen bak Åmot operagård. Foto: KRISTIAN TJESSEM Vis mer

«Det som i starten mest så ut som en vill idé, har utviklet seg til å bli en enestående suksess», ifølge juryen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En anerkjennelse Steinar Sørli og Yngve Brakstad som er duoen bak Åmot operagård, er både overrasket og glade over prisen.

- Det er en anerkjennelse av strategien i forhold til vårt produkt. Nå kan vi kan gå videre med strategien vi jobber med, sier Sørli til Dagbladet.

Denne innebærer at du som gjest skal få en personlig opplevelse av et unikt og annerledes produkt, med lokal mat, kulturarv og musikk, forklarer han.

For første gang Vega Havstuer i Nordland som ble hedret for størst oppslutning i den åpne Facebook-avstemmingen.

Hedersprisen ble delt ut for første gang i år.  

- Intensjonen er å gi de litt usynlige «perlene» et løft. Vi vil at de skal få skinne litt, sa prosjektleder for Reiseliv 2012, Torill Engelberg til Dagbladet tidligere i år.

Årets norske perle og de 14 andre finalistene, finner du på messen Reiseliv 2012 på Lillestrøm fra fredag 2. til søndag 4. mars.

Du kan lese mer om vinneren på operagårdens egen hjemmeside.