DRØMMEJOBB: For to år siden startet kameratene Aldous Bernando, Marvin Moreho og Chip Vega sitt eget bryggeri - Craftpoint Brewing Company. Foto: MARI BAREKSTEN
DRØMMEJOBB: For to år siden startet kameratene Aldous Bernando, Marvin Moreho og Chip Vega sitt eget bryggeri - Craftpoint Brewing Company. Foto: MARI BAREKSTENVis mer

San Miguel har brygget øl i Manila siden 1890, men de to siste åra har det skjedd noe nytt

Stadig flere asiatiske byer å få øynene opp for mikrobrygg.

• Flere reisesaker på  db.no/reise.

(Magasinet Reiselyst): Manila opplever som mange andre asiatiske storbyer en blomstrende ølinteresse, og  har forstått at øl er mer enn den lokale favoritten San Miguel.

STORBYLIV: Manila er stor og liten på samme tid, og byr på masse gode restauranter, barer og nattelliv. Foto: DONALD TAPAN
STORBYLIV: Manila er stor og liten på samme tid, og byr på masse gode restauranter, barer og nattelliv. Foto: DONALD TAPAN Vis mer

- De siste to åra har det skjedd en ølrevolusjon i Manila, sier Aldous Bernando og tar en slurk av sin egenproduserte pale ale ved navn Liberation.

For to år siden startet han Craftpoint Brewing Company sammen med kameratene Marvin Moreho og Chip Vega.

Øltradisjon - Filippinene har en lang øltradisjon. Mange tror kanskje at San Miguel er spansk, men det er filippinsk, poengterer Bernando.

MILDE MANILA: Opplev Manilas berømte solnedgang langs Roxas Boulevard. Foto: MARI BAREKSTEN
MILDE MANILA: Opplev Manilas berømte solnedgang langs Roxas Boulevard. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

San Miguel har brygget øl i Manila siden 1890, og lenge har øl for filippinere vært ensbetydende med lyst og lettdrikkelige dråper.

- Det vil vi endre på, smiler Marvin Moreho.

MER ENN PILS: Craftpoint Brewing ville befri befolkningen fra tankegangen om at øl er ensbetydende med pils. Foto: MARI BAREKSTEN
MER ENN PILS: Craftpoint Brewing ville befri befolkningen fra tankegangen om at øl er ensbetydende med pils. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

- Vår bestselger Liberation spiller på dette. Vi vil befri befolkningen fra tankegangen om at øl er ensbetydende med pils.

Selv forsto han ølens potensial da han for første gang smakte et mikrobrygg tilbake i 2010.

Bryggerirevolusjon På samme tid som Moreho tok sin første slurk, begynte stadig flere asiatiske byer å få øynene opp for mikrobrygg. Folk bestilte humle på nett fra USA og Europa og begynte å brygge i det små. Moreho var en av dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ØLKOLLEKTIV: EDSA Beverage Design Studio - et slags kollektiv for drikkeprodusenter. Foto: MARI BAREKSTEN
ØLKOLLEKTIV: EDSA Beverage Design Studio - et slags kollektiv for drikkeprodusenter. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

Sammen med kameraten Bernando prøvde han seg fram i garasjen. Etter en liten stund meldte de seg inn i en ølklubb der de en gang i måneden delte erfaringer med andre ølentusiaster og hjemmebryggere.

- Her møtte vi Chip Vega, sier Moreho og klapper kollegaen på skuldra.

Første kjærlighet I 2013 bestemte de tre kameratene seg for å ta hjemmebryggeriet et steg videre. I dag serverer 20 barer og restauranter deres øl, blant annet The Perfect Pint - en bar og restaurant som spesialiserer seg på lokalt mikrobrygg og mat som passer til.

Ølet til Craftpoint Brewing blir til i et rustikt lokale i underetasjen til EDSA Beverage Design Studio - et slags kollektiv for drikkeprodusenter.

I kollektivets bar deler Aldous Bernando stolt en aldri så liten kjærlighetshistorie.

- Denne ølen er min aller første oppskrift, og jeg lagde det til mitt eget bryllup. Kona mi er min aller første kjærlighet, men denne ølen er min første ølkjærlighet, sier han.

Hva er vel bedre enn å runde av kvelden med Manilas mest romantiske øl?