FØLGESYKKEL:
Sander og pappa Tor-
André deler interessen
for sykling. – Vi ligger
i hardtrening før vår
egen styrkeprøve. Foto: Espen Solli og privat
FØLGESYKKEL: Sander og pappa Tor- André deler interessen for sykling. – Vi ligger i hardtrening før vår egen styrkeprøve. Foto: Espen Solli og privatVis mer

Sander (15) ble født lam. Skal sykle 270 mil - med armene

- Kroppen min er skrudd sammen på en rar måte. Det har gitt meg mange utfordringer – men det er jo det jeg liker!

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Sander Andreassen (15) fra Hurdal i Akershus ble født med ryggmargsbrokk. Tilstanden gjorde at Sander ble lam, uten førlighet i underkroppen. Det finnes foreløpig ingen behandling som kan få ham på beina.

Fem uker før fødselen i 2003 fikk foreldrene til Sander vite at deres første barn hadde ryggmargsbrokk.

- Det var et sjokk. Vi trodde vi ventet en frisk gutt. Plutselig måtte vi forberede oss på å få et handikappet barn, sier foreldrene Tor-André (45) og Gunn Mariann Andreassen (42).

- Men lettelsen var stor da vi forsto at han ikke hadde fått hjerneskade, etter som det kan være en type skade som følge av ryggmargsbrokk.

Positiv

Da Sanders jevnaldrende lærte å ta sine første skritt, måtte han lære seg å sitte i rullestol. Men unggutten har alltid vært positiv – og fokusert på alt han kan få til, tross handikappet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn