ELLEVE AV DISSE FÅR SEKS: Fiskepålegg er kanskje det sunneste du kan velge å ha på skiva. Bare halvparten av oss spiser nok fisk, og dette er en fin måte å øke inntaket på. Foto: ERIK HELGENESET
ELLEVE AV DISSE FÅR SEKS: Fiskepålegg er kanskje det sunneste du kan velge å ha på skiva. Bare halvparten av oss spiser nok fisk, og dette er en fin måte å øke inntaket på. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Sardinene tar nesten alle sekserne

Kanskje det sunneste pålegget du kan velge.

(Bramat.no): Fiskepålegg er kanskje det sunneste pålegget du kan velge. I denne testen har vi tatt for oss pålegg på boks med fet fisk.

Fiskepålegg på boks er også en fin måte å øke inntaket av fisk på, fordi mange av oss spiser for lite. Bare halvparten av den norske befolkning spiser nok fisk.

Vi anbefales å spise 300-450 gram fisk i uka, hvorav 200 gram bør være fet fisk. Spiser du fisk til middag 2-3 ganger i uka er du i mål.

De fleste fiskepålegg på boks inneholder minst 100 gram, dette tilsvarer halvparten av mengden fet fisk du bør spise i løpet av en uke.

Fet fisk er sunt I påleggene brukes laks, makrell og sardiner (brisling).

Alle tre er verdifulle kilder til omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod.

Disse næringsstoffer finnes det lite av i annen mat, som for eksempel kjøtt og melk.

I den fete fisken ligger mye av fettet i muskulaturen, fileten.

Derfor får du i deg en god porsjon omega-3-fettsyrer og vitamin D når du spiser fiskepålegg eller fet fisk til middag.

Næringsinnholdet varierer med fiskeslag Sammenligner vi dem med hverandre, er det sardinen som er det sunneste valget når vi ser på vitamin D-innholdet. Ferske sardiner inneholder nær dobbelt (18,7 µg) så mye vitamin D som laks (10 µg) og hele fire ganger så mye som makrell (6 µg) når vi sammenligner 100 gram vare (basert på gjennomsnittsanalyser fra matvaretabellen.no).

Men hvis du spiser en hel filet laks til middag, vil du sannsynligvis få i deg mer vitamin D enn hvis du har litt sardin på brødskiva.

Vi har ikke vurdert vitamin D i testen. Grunnen til dette er at noen produsenter ikke hadde verdiene for sitt produkt, samt at det veksler med hvordan vitamin D-innholdet beregnes (slik at tallene ikke kan sammenlignes).

Det naturlige innholdet av vitamin D varierer veldig. Når på sesongen fisken er fanget, hvordan den lagres, frysing og tining samt prosessering vil påvirke innholdet i større eller mindre grad.

I motsetning til makrell og laks inneholder sardinen hele bein. Det betyr også at sardiner på boks er en god kalsiumkilde.

Frisk av fisk Regelmessig inntak av fet fisk kan redusere risikoen for død av hjertesykdom og den generelle risikoen for hjerte- og karsykdom.

Mineralet selen og vitamin D vi finner i fisken, kan dessuten redusere risikoen for en rekke kreftformer.

De aller fleste av oss kan godt ha en bedre balanse av kjøtt og fisk i kosten. Ved å spise fiskepålegg til frokost og lunsj i stedet for kjøttpålegg, får du som regel et sunnere kosthold.

Inntaket av mettet fett og salt minsker, og inntaket av omega-3-fettsyrer og vitamin D øker. Dette er helt i tråd med anbefalingene fra myndighetene.

Dette har vi testet I denne testen har vi sett på et utvalg fiskepålegg (i boks) av fet fisk som finnes i de største dagligvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye protein, sukker, omega-3 og fisk de inneholder pr 100 gram vare.

Sukker teller bare halvparten, fordi produktene som har tilsatt sukker faktisk ikke inneholder mye sukker.

Grunnen til at fett, mettet og umettet fett ikke er vurdert, er at alle inneholder fet fisk og dermed har en grunnleggende sunn sammensetning i tillegg til at det er brukt gode oljer i enkelte av produktene.

Det som er interessant er omega-3-innholdet fra fisken. Vi har ikke vurdert natrium (salt) fordi det er så liten variasjon mellom produktene. Vitamin D er heller ikke vurdert, som allerede nevnt.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Sardiner i extra virgin olivenolje Høy andel omega-3 og protein. Bra innhold av fisk og ikke tilsatt sukker. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Sardiner i olje Nest høyeste innhold av fisk, ikke tilsatt sukker. Bra innhold av protein. Omega-3 er midt på treet. Karakter: Produsent: REMA 1000 Brisling i solsikkeolje Testens høyeste innhold av fisk. Ikke tilsatt sukker. Bra innhold av protein, men kommer dårligere ut på omega-3. Karakter: Produsent: Eldorado, Unil AS Mediterranean style sardiner Bra innhold av omega-3, ikke tilsatt sukker. Greit innhold av fisk og protein. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Makrell i tomat Testens høyeste innhold av omega-3. Greit innhold av protein, sukker og fisk. Karakter: Produsent: Rimi, ICA Norge AS Brisling i tomatsaus Bra innhold av fisk og sukker. Greit innhold av protein og omega-3. Karakter: Produsent: Eldorado, Unil AS Sardiner i solsikkeolje Testens høyeste innhold av protein. Ikke tilsatt sukker. Greit innhold av fisk, men kommer dårligst ut på omega-3. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Sardines in olive oil Nest høyeste innhold av protein og ikke tilsatt sukker. Greit innhold av fisk. Kommer dårligere ut på omega-3. Karakter: Produsent: Ramirez, Oluf Lorentsen AS Sardines in olive oil with chilli pepper Nest høyeste innhold av protein og ikke tilsatt sukker. Greit innhold av fisk. Kommer dårligere ut på omega-3. Karakter: Produsent: Ramirez, Oluf Lorentsen AS Filet i tomatsaus, original Testens høyeste innhold av omega-3. Greit innhold av sukker og fisk. Kommer litt dårligere ut på protein. Karakter: Produsent: Stabburet AS Sardiner i tomatsaus Skårer middels på protein og omega-3. Bra innhold av fisk og lite sukker. Karakter: Produsent: REMA 1000 Laksepålegg med varmrøkt laks Lite sukker og mye laks. Kommer helt greit ut på protein, men svakere på omega-3. Karakter: Produsent: Stabburet AS Sardiner i tomatsaus Skårer jevnt over middels på protein, sukker og omega-3. Greit innhold av fisk. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Saftig laksepålegg med biter av varmrøkt laks Lite sukker og bra med laks. Kommer helt greit ut på protein, men svakere på omega-3. Karakter: Produsent: Stabburet AS Grovhakket filet i salsa Høyt innhold av omega-3. Kommer dårligere ut på protein, sukker og fisk. Karakter: Produsent: Stabburet AS Grovhakket filet i tomatsaus Høyt innhold av omega-3. Kommer dårligere ut på protein, sukker og fisk. Karakter: Produsent: Stabburet AS Hel makrellfilet i tomat Nest høyeste innhold av omega-3. Nest lavest på andel fisk. Kommer dårlig ut på protein og sukker. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Makrellfilet i tomatsaus Lite sukker. Kommer dårligere ut på omega-3 og fisk. Karakter: Produsent: First Price, Unil AS Makrell i tomat Bra innhold av fisk, men middels på sukker og omega-3. Ikke så bra på protein. Karakter: Produsent: Coop Norge Handel, Sandanger AS Makrell i tomat Testens laveste proteininnhold. Lite tilsatt sukker. Middels på omega-3. Bare halvparten fisk. Karakter: Produsent: King Oscar, Toro, Rieber & Søn ASA Finhakket makrell i tomat Testens høyeste innhold av sukker og nest laveste på protein. Middels på omega-3. Bare halvparten fisk. Karakter: Produsent: Stabburet AS Peppermakrell i olje Får ikke terningkast pga. manglende informasjon, men er faktisk produktet med mest fisk. Karakter: - Produsent: Sunnmöre, Sandanger AS Les mer på Bramat.no:
Sterk med planken
Norge, det nye palmeoljefrie landet?
Ikke usunt med harske fiskeoljer?