LANGTUR: Hver av de syv Airbus A340-300-flyene (bildet) til SAS har 46 seter i businessclass. En oppgradering av liggesetene ville kostet nesten 50 millioner pr. fly. Foto: SAS
LANGTUR: Hver av de syv Airbus A340-300-flyene (bildet) til SAS har 46 seter i businessclass. En oppgradering av liggesetene ville kostet nesten 50 millioner pr. fly. Foto: SASVis mer

SAS har ikke råd til å kjøpe nye business-stoler

Ville kostet nærmere en halv milliard kroner.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mens KLM på nylig har lanserte sine 180 graders liggestoler og nytt business-interiør, mener SAS at de nåværende setene får være gode nok til sine kunder.

- Våre kunder er godt tilfreds med den nåværende komfort og service, påstår konserndirektør Fleming Jensen overfor nettstedet standby.dk.

Flere flyselskaper satser stort på å gi best mulig service de verdifulle kundene på business og første klasse. Horisontale soveseter, såkalte flatbeds, er på full fart inn i bransjen.

NYTT: Slik ser det ut på businessclass etter at KLM har oppgradert sine jumbojet-maskiner. Færre plasser gir mer plass til den enkelte passasjer. Foto: KLM
NYTT: Slik ser det ut på businessclass etter at KLM har oppgradert sine jumbojet-maskiner. Færre plasser gir mer plass til den enkelte passasjer. Foto: KLM Vis mer

Men prisene på interiør i langdistansefly er skyhøye. Et sovesete der du ligger horisontalt, altså i 180 grader, koster cirka en million kroner.

For dyrt
Denne prisen ble for drøy for SAS. Selskapet har i dag 11 langdistansefly i flåten, syv Airbus A340-300 og fire Airbus A-330-300.

Til sammen har flyene 468 seter i buinessclass. Dagens stoler kan bare legges ned til 170 grader.

En oppgradering på nærmere en halv milliard kroner er så urealistisk at det interne utvalget som skulle vurdere oppgraderingen, rett og slett er nedlagt.

BEHOLDES: SAS-ledelsen mener at dagens stoler på businessclass er gode nok til sine passasjerer, selv om man ikke kan legge seg helt flat på interkontinentale reiser. Foto: SAS
BEHOLDES: SAS-ledelsen mener at dagens stoler på businessclass er gode nok til sine passasjerer, selv om man ikke kan legge seg helt flat på interkontinentale reiser. Foto: SAS Vis mer

- Ingen spør
Konserndirektør Jensen bekrefter avgjørelsen:

- I øyeblikket har vi fokus på andre forhold, sier han.

Direktøren påstår likevel at SAS hele tiden har øye for hvordan selskapet kan forbedre sin service og komfort.

- I øyeblikket føler vi ikke at det er liggestoler kundene etterspør på våre langruter, sier Jensen.

SERVICE: Servicen er upåklagelig på businessclass, men SAS har ikke råd til å kjøpe nye sovestoler. Foto: SAS
SERVICE: Servicen er upåklagelig på businessclass, men SAS har ikke råd til å kjøpe nye sovestoler. Foto: SAS Vis mer

KLM har råd
I KLM er oppfatningen helt annerledes.

Selskapets toppsjef, Peter Hartman, sier at han er overbevist om at selskapets mest verdsatte kunder setter pris på moderne design.

- Selv i økonomisk vanskelige tider fortsetter vi å investere i kundenes komfort, rett og slett for å leve opp til deres behov og ønsker, sier Hartman.

I første omgang skal KLM oppgradere sine 22 fly av typen Boeing 747- 400 (jumbojet). Antall seter reduseres fra 42 til 35, noe som sikrer businessfolket litt mer privatliv.