LOUNGE: Den nye innenriks-loungen har 112 sitteplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN
LOUNGE: Den nye innenriks-loungen har 112 sitteplasser. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

SAS' nye luksuslounge mangler toalett og har bare 112 sitteplasser

Du får havregrøt til frokost og pølser hver torsdag.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GARDERMOEN (Dagbladet): Høyt hevet over bordingkøen ved gate 16, kan selskapets beste kunder stuve seg sammen og nyte litt gratis mat og drikke.

Alt i enkle former, med selvbetjening av såvel mat, som brus  og alkoholholdige produkter.

Men - her er bare 112 sitteplasser og intet toalett.

Lounge-gjestene må pent holde seg, gå ned trappen eller ut i ankomstkorridoren og benytte de få og små toalettene i området - i selskap med øvrige passasjerer som ikke har adgang til luksusen oppe under taket.

I minste laget - Jo, det vil nok bli trangt til tider, spesielt om ettermiddagen, innrømmer produktsjef Snorre Andresen i SAS.

Selskapet hadde ønsket seg enda større områder, men det var praktisk umulig å få til.

Kommunikasjonssjef Joachim Andersen i OSL opplyser at det er OSL som har betalt byggingen av loungen.

- Skattebetalerne blir ikke belastet en øre. Kostnadene tar vi inn igjen ved å øke leien til SAS, forsikrer han.

JORBÆR: Ferske jordbær står på formiddagsmenyen i den nye SAS-loungen på innenriksterminalen på Gardermoen. Her får OSLs nye kommunikasjonssjef Joachim Andersen noen røde bær av loungesjef Anita Storm Røsaasen. Foto: EIVIND PEDERSEN
JORBÆR: Ferske jordbær står på formiddagsmenyen i den nye SAS-loungen på innenriksterminalen på Gardermoen. Her får OSLs nye kommunikasjonssjef Joachim Andersen noen røde bær av loungesjef Anita Storm Røsaasen. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Gardermoen er det nå fire fire lounger der du kan spise og drikke enten helt gratis, eller for en rimelig penge.

Norwegian fnyser Konkurrenten Norwegian nærmest fnyser av SAS-tilbudet. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen begrunner det med at Norwegian-passasjerene har andre behov:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Etterspørselen etter lounge på innenriks er minimal.

- Vi har derfor ingen planer om noe slikt. Vår erfaring er at når våre våre forretningskunder er på reise, så vil de heller bruke tiden effektivt i møter fremfor å sitte i en lounge, sier han.

Bonusforbudet Like fullt: Mandag morgen åpner dørene på den første SAS-loungen som skal betjene norske innenrikspassasjerer.

Det skjer et drøyt år etter at bonusforbudet ble opphevet.

- Et ulovlig forbud, tordner produksjef Snorre Andresen.

Handlet kjapt Det er tydelig at SAS-ledelsen fortsatt er bitre over forbudet som Konkurransetilsynet innførte fra 1. august 2007.

Begrunnelsen var å forbedre konkurranseforholdene på innenriksmarkedet etter at Norwegian hadde tatt opp kampen mot SAS.

Da regjeringen 16. mai i fjor overraskende opphevet bonusforbudet, kastet SAS seg rundt for å ri videre på bonusbølgen.

Pølsefest Hver torsdag blir det pølsefest i loungen. Det har allerede blitt en stor suksess i utenriks-loungen.

- Vi serverer over 40 kilo pølser hver torsdag, avslører loungesjef Anita Storm Røsaasen overfor Dagbladet.

PASSASJERLOUNGE: På Gardermoen er det nå fire fire lounger der du kan spise og drikke enten helt gratis, eller for en rimelig penge. Men du må ha riktig billett. Foto: EIVIND PEDERSEN
PASSASJERLOUNGE: På Gardermoen er det nå fire fire lounger der du kan spise og drikke enten helt gratis, eller for en rimelig penge. Men du må ha riktig billett. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Hun tror også at havregrøt til frokost blir en slager.

Dette til tross for at verken svenskene eller danskene ville ha retten på menyen.

- Danskene ville slett ikke ha slikt, sier Storm Røsaasen og smiler.

Slått av Braathens Da SAS og Braathens SAFE i sin tid fløy vinge mot vinge på norsk innenriks, var det ofte bonuspoengene som avgjorde folks valg av flyselskap.

På det mest hektiske fikk kundene trippel bonus, noe som førte til rask uttelling av gratis bonusreiser.

SAS har aldri hatt egen lounge for innenrikspassasjerene. Derimot hadde Braathens suksess med sin store lounge, som var plassert i andre etasje, rett til venstre for sikkerhetskontrollen.

Viktig symbol Produksjef Snorre Andresen innrømmer at bonuspoengene er en utrolig viktig del av selskapets produkt.

- Hver fjerde nordmann er medlem i Eurobonus, forteller han.

Åpningen av loungen betegner han som «en kjempestor begivenhet for SAS».

Enkelt - Vår visjon er å gjøre livet enklere for dem som reiser mye i Skandinavia.

Denne kundegruppen etterspør spesielt tre ting: Tid, enkelthet og komfort.

På den annen side; verden er ikke slik den var i 1986 da champagnen flommet og det var luksus overalt i luftfarten, ikke minst i SAS, sier Andresen.

Ingen champis - Nå er alt annerledes. I den nye loungen blir det ikke engang servert champis, sier Andresen for å illustrere utviklingen.

Den nye loungen blir den første i SAS-systemet der det blir automatisk adgangskontroll.

Det er bare de beste kundene som slipper inn. Kravet er at du enten reiser på såkalt Plus-billett, eller er gull- eller diamantmedlem i Eurobonus.

Også Widerøe I sommer skal også sølvmedlemmer ønskes velkommen. Da blir nok trengselen enda større.

Hver reisende kan bringe med seg en gjest, samt mindreårige barn.

- Kravet er at den reisende har et boardingkort som viser utreise med et Star Alliance-selskap. Det betyr at også Widerøe-passasjerer ønskes hjertelig velkommen, forsikrer loungesjef Anita Storm Røsaasen.

SELVKONTROLL:  For å slippe inn i den nye loungen, må passasjerene selv trekke kortet. Til venstre pressetalsmann Tormod Sandstø og komminikasjonssjef Knut Morten Johansen.Foto: EIVIND PEDERSEN
SELVKONTROLL: For å slippe inn i den nye loungen, må passasjerene selv trekke kortet. Til venstre pressetalsmann Tormod Sandstø og komminikasjonssjef Knut Morten Johansen.Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer
VIKTIG: Produktsjef Snorre Andresen i SAS betegner den nye innenriksloungen på Gardermoen som en stor begivenhet. Foto: EIVIND PEDERSEN
VIKTIG: Produktsjef Snorre Andresen i SAS betegner den nye innenriksloungen på Gardermoen som en stor begivenhet. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer