KRITIKK: SAS-sjef Rickard Gustafson har fått mye kritikk fordi han ikke har frontet selskapet under sommerens mannskaps-krise. Nå redegjør han for problemene, og lover bedring. Foto: NTB Scanpix
KRITIKK: SAS-sjef Rickard Gustafson har fått mye kritikk fordi han ikke har frontet selskapet under sommerens mannskaps-krise. Nå redegjør han for problemene, og lover bedring. Foto: NTB ScanpixVis mer

SAS-sjefen om problemene og kundenes raseri: - Dypt fortvilet

700 innstilte fly og storm blant reisende som ikke kommer seg dit de skal. Nå legger SAS-sjefen seg paddeflat.

I går fikk SAS' administrerende direktør Rickard Gustafson (54) knallhard kritikk fordi han var totalt fraværende og utilgjengelig for media samtidig som selskapet hans er i en omdømmemessig krise.

- Det viser svakhet, sa varemerke-eksperten Eva Ossiansson ved Gøteborgs universitet til Expressen.

Om det var den uttalelsen som omsider fikk Gustafson til å bryte tausheten, vites ikke, men senere i går stilte han opp for Expressen, som i dagevis har bedt om en uttalelse fra ham om den pågående krisen og alle kanselleringene.

- Jeg er dypt fortvilet, sier SAS-sjefen.

700 kanselleringer

Daglig er det oppslag i media om fortvilte SAS-passasjerer som får uventede problemer på grunn av innstilte fly.

Selskapet har innrømmet at de har planlagt sommeren for dårlig, og sliter stort med å bemanne alle de oppsatte flyvningene.

Omlag 700 avganger er innstilt, og SAS har varslet at problemene vil vedvare ytterligere noen uker.

- Jeg har full empati og forståelse for at de passasjerene som rammes er frustrerte. Vi vil naturligvis hjelpe alle passasjerene med å komme seg fram, sier Gustafson til Expressen. Han avviser at han er på ferie men derimot jobber intensivt med å løse problemene.

Irsk problem?

I sosiale medier raser flypassasjerer som ikke kommer seg dit de skulle til avtalt tid mot selskapet. Flere eksperter på luftfart har pekt på at det er SAS' irske satsing som har ført til problemer fordi selskapet ikke har klart å rekruttere nok mannskap til dette datterselskapet som flyr med base i London.

- Det er riktig at vi har hatt utfordringer med personalet i SAS Ireland de siste ukene, men det er snakk om seks fly av totalt 150, sier direktøren, som også peker på dårlig vær i Stockholm sist helg, forsinkede flyleveranser og piloter som slutter som medvirkende årsaker til utfordringene SAS har hatt - og har - denne sommeren.

Lover bedring

- Det er vanskelig å finne løsninger på sommeren, men vi har bemannet opp våre kundemottak og sosiale medier, sier SAS-direktøren, som også forteller at selskapet er i full gang med å rekruttere flere folk for å få flyene i lufta.

- Vi skal ta lærdom av de oppstarts-problemene vi har hatt i sommer og se hvordan vi skal unngå det senere, sier Gustafson, som også innrømmer at SAS er blitt offer for pilotmangelen i Europa.

- Noen av våre kapteiner fikk andre tilbud og da rakk vi ikke å erstatte dem. Nå foregår rekrutteringen i god takt, og det vil vi raskt se resultater av. Framover blir situasjonen mer stabil, lover han.

Gustafson får også spørsmål om han har vurdert å trekke seg.

- Det får du spørre styret om, jeg fokuserer på å løse det her så raskt som mulig. Vi har gått fra en situasjon der vi så konkursen i hvitøyet til å tørre å tro på framtida og investere i nye fly og destinasjoner, sier SAS-sjefen, som også poengterer at i den perioden selskapet har sett seg nødt til å kansellere 700 flyvinger, har de gjennomført 80 000 avganger.

- Vil gå over

Så er spørsmålet om sommeren krise og all negativ omtale vil skade SAS som varemerke eller på noe vis gi selskapet varige men.

- Det vil det ikke. Kanskje er Richard Gustafsons omdømme noe skadet, men for selskapets del vil dette gli over og bli glemt når tingene normaliserer seg igjen. Det har vi sett mange eksempler på tidligere, både med SAS og ikke minst Norwegian, sier redaktør for nettstedet Hangar.no, Hans Olav Nyborg, til Dagbladet.

Knapt noen i Norge følger luftfarten så tett som ham, og Nyborg er ikke i tvil om hva som vil skje:

- For noen tiår siden kunne nok en slik negativ mediestorm skadet et selskap, men slik er det ikke lenger. På lang sikt vil ikke SAS miste passasjerer på dette. Vi er ikke lenger styrt av lojalitet til selskaper, men av pris. Dette er det gjort mange undersøkelser om, sier Nyborg.

- De som i dag sier «aldri mer», vil nok fly med selskapet også i framtida. SAS har fått seg en smekk, men vil ikke få noe varig men, sier redaktøren.