NYE FLY: SAS har 50 nye A320 Neo i bestilling, og vil etterhvert operere nærmere 80 maskiner av denne typen. Det mener selskapet vil bedre konkurranseevnen betydelig. Foto: SAS
NYE FLY: SAS har 50 nye A320 Neo i bestilling, og vil etterhvert operere nærmere 80 maskiner av denne typen. Det mener selskapet vil bedre konkurranseevnen betydelig. Foto: SASVis mer

Luftfart

SAS vil vinne Skandinavia - og slik skal de gjøre det

Selskapet posisjonerer seg for framtida med flere lounger, bedre nettsider, super-wifi og 50 nye hypermoderne fly.

(Dagbladet): Langt over halvparten av alle billett-inntektene SAS har, kommer fra 10 prosent av kundene, de som reiser mye og ofte, gjerne i embets medfør.

Derfor er det ikke unaturlig at det er denne kundegruppen selskapet vil skreddersy tilbudet sitt mot. Det synes i alle fall ikke selskapets ferske - og norske - finansdirektør Torbjørn Wist.

Denne uka la han fram et resultat på minus 320 millioner svenske kroner for andre kvartal. Det er marginalt svakere enn samme periode året før, noe som i hovedsak tilskrives ei svak svensk krone, men likevel hårfint bedre enn analytikerne spådde.

OPTIMIST: Finansdirektør Torbjørn Wist ser lyst på framtida til SAS. Foto: SAS
OPTIMIST: Finansdirektør Torbjørn Wist ser lyst på framtida til SAS. Foto: SAS Vis mer

50 nye fly

Og bedre skal det bli, lover SAS.

Selskapet opprettholder målet om et overskudd på 1,5 til 2 milliarder svenske kroner året sett under ett.

- Vi har solgt mange billetter, og fruktene av det imponerende effektiviseringsarbeidet som er lagt ned, begynner nå for alvor å bære frukter. Dessuten er 50 nye fly av typen A320 Neo bestilt. Dette er drivstoffgjerrige fly med en betydelig forbedring av miljøprofilen og vil bedre både konkurranseevnen og kundeopplevelsen, sier Wist til Dagbladet.

- Dessuten har vi sikret oss godt på drivstoff-siden, det gjør at vi ikke rammes så hardt av de økte oljeprisene, sier han.

Vår rettmessige plass

Wist anser SAS' viktigste oppgave som en befrakter hovedsakelig innen Skandinavia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er, og skal være, et skandinavisk selskap. Det er ingen planer om noen større global utvidelse. Derimot skal vi jobbe systematisk og effektivt for å bedre vår egen konkurranseevne og ta vår rettmessige plass i det nordiske markedet, sier finansdirektøren.

- Vi registrerer jo at våre konkurrenter stadig dytter inn setekapasitet i dette markedet, sier han.

Det skal de nye flyene bidra til, men Wist understreker at det jobbes kontinuerlig med å effektivisere, forbedre og sørge for at lojale kunder fortsatt foretrekker SAS.

Nylig lanserte selskapet super-wifi, alle flyene er pusset opp, mat og meny er i fokus, og ikke minst arbeides det intenst med å styrke lojalitetsprogrammet Eurobonus, øke tilbudet av lounger og bygge en ny digital plattform.

- Blir SAS mer et selskap for de forretningsreisene?

- Kundegruppen som bruker oss lojalt of med høy frekvens er selvsagt svært viktige for oss. Det at vi styrker tilbudet og kundeopplevelsen for denne gruppen, vil også komme de som ikke flyr fullt så ofte til gode, sier Torbjørn Wist til Dagbladet.