FORNØYD ALFA-KUNDE: - Det var kjærlighet ved første blikk, sier Rune Stang (28) om sine svarte Alfa Romeo Giulietta med en bensinmotor på 120 hk. Stang har eid bilen i ett år og gleder seg som et barn hver gang han skal kjøre bilen. — Den ligger som et klister på veien og sluker svingene. Jeg opplever til og med at folk gir meg tommelen opp, forteller Stang. Han savner bare én ting: - Jeg skulle gjerne hatt enda større motor.  Foto: Petter Handeland
FORNØYD ALFA-KUNDE: - Det var kjærlighet ved første blikk, sier Rune Stang (28) om sine svarte Alfa Romeo Giulietta med en bensinmotor på 120 hk. Stang har eid bilen i ett år og gleder seg som et barn hver gang han skal kjøre bilen. — Den ligger som et klister på veien og sluker svingene. Jeg opplever til og med at folk gir meg tommelen opp, forteller Stang. Han savner bare én ting: - Jeg skulle gjerne hatt enda større motor. Foto: Petter HandelandVis mer

Se de godt bortgjemte bilskattene få tør å velge

- Det var kjærlighet ved første blikk, sier Rune (28).

FØLG OSS PÅ FACEBOOK!

Til og med mars i år er det solgt 1144 Toyota Avensiser. I samme periode har Honda solgt 13 eksemplarer av Accord (tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Begge er biler i mellomklassen, begge finnes som pene stasjonsvogner, men bare den ene selger. Rett nok er Accord generelt dyrere enn Avensis, men det er langt ifra nok til å forklare forskjellen.

Et annet eksempel er Mazda 3, vurdert i vår biltest som en gjennomført god bil.

Det spiller ingen rolle for salget, for det selges 14 stykker av VW Golf for hver Mazda 3 som ruller ut av bilbutikken.

Går i flokk Norske bilkjøpere går i flokk, og alle vil ha det samme, sier flåteanalytiker Mårten Olsen i LeasePlan. Hans jobb er blant annet å følge biltrendene tett.

- Kjøper du en nybil som er for spesielt interesserte, vil den være det også som brukt, sier flåteanalytiker Mårten Olsen i LeasePlan.

- Da blir antall potensielle kjøpere liten, og riften om bilen kan bli mindre. Det kan i sin tur gi stort verdifall, sier Olsen.

Gjennom en bilpark på 37 000 biler har selskapet ekspertise på markedet for nyere bruktbiler. En tydelig trend er at bestselgerne blant nybilene også er de mest populære nyere bruktbilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha kjente modeller Folk vil ha kjente merker og modeller. Dette trenger likevel ikke bety at enhver bil som selger dårlig som ny, også vil våre upopulær som brukt.

- Mazda 3 er et godt eksempel på at det ikke er noe galt med bilen, men at den ikke selger godt likevel.

VAKKER: Giulietta er som de fleste andre Alfa Romeo-modellene flott å se på. Foto: Egil Nordlien
VAKKER: Giulietta er som de fleste andre Alfa Romeo-modellene flott å se på. Foto: Egil Nordlien Vis mer

Som brukt vil den likevel framstå som fornuftig, og Mazdas kvalitetsry kan være med på å holde prisen på et godt nivå, sier Olsen.

- Ikke rettferdig Mazdas salgssjef Hauk Eirik Jensen er klinkende klar: Salget er for dårlig.

For Mazda 3 så dårlig at det rett og slett føles urettferdig.

- Det svake salget henger ikke på greip når bilen er like bra som bestselgerne på pris, utstyr, utvalg, kvalitet og garanti. Men konkurransen er knallhard, og finanskrisen har ført til reduserte markedsføringsbudsjett, forteller Jensen.

UNDERVURDERT: Honda Accord er en glimrende stasjonsvogn med gode kjøreegenskaper. Foto: Egil Nordlien
UNDERVURDERT: Honda Accord er en glimrende stasjonsvogn med gode kjøreegenskaper. Foto: Egil Nordlien Vis mer

- Anstendig salg i Norge krever synlighet i media, men med dårlig salg blir bilen usynlig, sier han, og varsler samtidig at Mazda skal opp blant de ti mest solgte merkene innen 2015.

PR- og markedsansvarlig i Honda Pål Gullkrona Skoglund forklarer svakt Accord-salg med at bilen mangler en liten dieselmotor, som ville gjort bilen billigere.

I likhet med Mazda sliter Honda i tillegg med høy yenkurs.

GLEMT: Mazda CX-7 har gjort det godt i tester, men blir kostbar i Norge. Foto: Øyvind Jakobsen
GLEMT: Mazda CX-7 har gjort det godt i tester, men blir kostbar i Norge. Foto: Øyvind Jakobsen Vis mer

Flokkmentaliteten gjør det enkelt for den som vil ha en bil som skiller seg fra naboenes.

Vi har valgt ut ti modeller som har resultater i våre biltester som enten er jevnbyrdige med storselgerne generelt sett, eller som har spisskvaliteter som burde gjøre dem aktuelle.


Alfa Romeo MiTo Den småjålete MiTo er solgt i 15 eksemplarer til og med mars. Konkurrenten Audi A1 er solgt i 212.

Kanskje bidrar en tradisjonelt usikker bruktverdi til lavt salg. Kjøreglede og design er i hvert fall ikke mangelvare.

Pris fra 219 900 kroner.


Mazda CX-7 Ønsker du deg en mellomstor SUV, men mangler pengene som skal til for å få en Audi, BMW eller Mercedes?

Mazda CX-7 er billigere, men har masse utstyr. Egentlig mangler bare automatgir.

Bare to solgte eksemplarer i år.

Pris fra 508 300 kroner.


Honda Accord 13 er et ulykkestall, og dessuten antall solgte Accorder i første kvartal.

Kanskje faller den mellom to stoler: For dyr til å være folkebil, ikke jålete nok til å kjempe med statusbilene.

Men sjelden, det er den i alle fall.

Pris fra 370 900 kroner.


Honda Insight For hvert eksemplar Honda selger av hybriden Insight, selger Toyota rundt regnet 100 Priuser.

Lavere pris enn Prius er ikke nok til å lokke kundene, tross lavt forbruk og godt kvalitetsry.

Pris fra 229 000 kroner.


Mini Clubman 17 solgte til og med mars.

Clubman har massevis av kjøreglede og god kvalitetsfølelse, og med dieselmotor er forbruket lavt.

Relativt rimelig i fornuftige versjoner, som for eksempel Clubman D.

Pris fra 214 200 kroner.


Volkswagen Jetta 22 solgte Jettaer viser at selv Volkswagen sliter med å få solgt en ren sedanmodell.

Jetta er i stor grad basert på Golf-teknikk, men er såpass stor at den nærmer seg Passat.

Pris fra 265 080 kroner.


Citroën C5 C5 er av samme størrelse som Toyota Avensis, VW Passat og andre salgsmaskiner, men bare 52 stykker er solgt til og med mars.

Godt alternativ for den som søker komfort til rimelig pris.

Pris fra 293 000 kroner.


Mazda 6 Dagens Mazda 6 ble ikke en varig storselger. Rart, for den ser bra ut og har sterke motorer og mye utstyr.

59 solgte t.o.m. mars gjør den til en salgsdverg ved siden av Avensis og Passat. Nærmer seg modellskifte.

Pris fra 291 400 kroner.


Mazda 3 «Nesten ingen kjøper Mazda 3. Det er egentlig ikke til å tro.» Slik innledes testen på Vimennbil.no av Mazda 3.

En tvers igjennom god kompaktbil, men nordmenn vil ha VW Golf i stedet. Den selger 14 ganger mer.

Pris fra 220 700 kroner.


Alfa Romeo Giulietta Giulietta hører hjemme i den jålete delen av kompaktklassen.

92 solgte hittil er under en fjerdedel av det Audi selger av sin gamle A3. Herlig bil for den rette eieren, men Giulietta passer ikke for alle.

Pris fra 279 900 kroner.