Se Eurosport-kommentatoren i aksjon i ekstrem bil - fra baksetet!

Naturperle forvandlet til islagt lekegrind for millionbiler.

(Dagbladet): Til vanlig er tettstedet Drevsjø i Engerdal kommune en naturperle beliggende mellom majestetiske fjell og flotte innsjøer på grensa til Femundsmarka.

Men denne helga kom både naturskjønne omgivelser og Norges sørligste samiske reindrift i andre rekke, da bilentusiaster fra hele landet la beslag på isbanen på Vurrusjøen.

Anledningen er Ferdinand Ice Festival - en helg med ekstrem isbanekjøring arrangert av Ferdinand Motor i Bergen, en bilforhandler litt utenom det vanlige.

Perfekt bane At valget falt på det lille tettstedet på grensa til Sverige, har sin forklaring.

FOLKSOMT: Kuldegrader og skiftende værforhold til tross - over 500 skuelystne fant veien til isbanen på Vurrusjøen. Til sammenligning har bygda rundt 300 fastboende. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
FOLKSOMT: Kuldegrader og skiftende værforhold til tross - over 500 skuelystne fant veien til isbanen på Vurrusjøen. Til sammenligning har bygda rundt 300 fastboende. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Festivalsjef Gunnar Birkenfeldt er drevsjøing, og mener samtidig Vurrusjøen er perfekt for arrangementet:

- Isbanen på Vurrusjøen er etter vårt syn den beste i landet. Den er 4,4 kilometer lang og mellom 15 og 25 meter bred. Det gjør at man kan prøve og feile litt, uten at det trenger å ende i kostbare avkjøringer, sier han.

Langstrekka alene er over 1200 meter lang, og flere av helgas deltakere noterte seg hastigheter på godt over 200 km/t!

Unikt og eksklusivt Det å se, og ikke minst høre, biler til flere millioner kroner leke i fri dressur på et islagt vann er ikke hverdagskost.

ER DET IKKE..: Jo, du har helt rett. Det du ser er en liten Toyota IQ på isbane - med ispigger! Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
ER DET IKKE..: Jo, du har helt rett. Det du ser er en liten Toyota IQ på isbane - med ispigger! Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Dette er nokså unikt, og det er ikke akkurat «billigbiler» deltakerne setter på spill heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de mest eksklusive sakene kan vi nevne drømmebiler som Lamborghini Gallardo, Ferrari FF, fire stykk Tesla Roadster, Ford Focus RS, BMW M3, Audi RS4, Chevrolet Camaro SS cab, en rekke fete Porscher, en drøss med rallyriggede STI-er og Evo-er, samt det som på mange måter var showets stjerne: En 2012-modell Nissan GT-R!

Den ekstreme japaneren blir av mange omtalt som verdens mest komplette superbil, og den har slått godt fra seg i tester mot konkurrenter som koster flere ganger så mye.

ISRALLY: Disse to Subaru Impreza STI-ene er bygget for rallykjøring, og passer perfekt på isbane. De holdt et imponerende godt tempo. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
ISRALLY: Disse to Subaru Impreza STI-ene er bygget for rallykjøring, og passer perfekt på isbane. De holdt et imponerende godt tempo. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Som du ser i videoen over, fikk vi kjøre en drøss med runder med beistet til 1,9 millioner kroner, som gjør spurten til 100 km/t unna på rundt tre sekunder blank.

Bilen var skodd med Michelin Latitude X-Ice North - piggdekk til bruk på vanlig vei. Likevel satt det imponerende godt på isbanen, og GT-R er svært så leken takket være et firehjulsdriftsystem med bakhjulsdreven karakter.

En mer lettkjørt og effektiv superbil skal du lete lenge etter, spesielt én som takler guffent føre så suverent!

Italiensk råskap Noe som kanskje er et enda mer sjeldent skue på et islagt vann, er en eksotisk Lamborghini med tisylindret midtstilt motor.

STJERNA: Beistet Nissan GT-R, med 530 hester og en 0-100-tid på tre sekunder, var showets midtpunkt. Legg merke til den passende vinterkamo-drakten. Foto: ANDREAS HANDELAND
STJERNA: Beistet Nissan GT-R, med 530 hester og en 0-100-tid på tre sekunder, var showets midtpunkt. Legg merke til den passende vinterkamo-drakten. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den hadde piggfrie vinterdekk, så like god fart som med Nissanen var det umulig å holde.

Men med firehjulsdriftsystemet fra Audi, kombinert med bremser og balanse i toppklasse, var den imponerende enkel å kontrollere.

Og så var det noe med den skrikende lyden av ti illsinte sylindrer da...

Toppløs i 17 minus Chevrolet Camaro SS er en legende.

Den 400-hesters takløse muskelbilen ville også være med på leken - med taket nede!

Det samme gjaldt en rekke andre biler du ikke først og fremst ser for deg på en isbane.

Hva sies om en Toyota IQ med ispigger?

TREKK PÅ ALLE FIRE: Nissanens overlegne firehjulsdrift gjør den enkel å kontrollere, og ekstremt effektiv. Bilen klokket 230 km/t på isen! Foto: ANDREAS HANDELAND
TREKK PÅ ALLE FIRE: Nissanens overlegne firehjulsdrift gjør den enkel å kontrollere, og ekstremt effektiv. Bilen klokket 230 km/t på isen! Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Eller to stykk gateregistrerte Audi A5 3,0 TDI Quattro med ispigger og veltebur?

TOPPLØS: Vår videomann Øistein fikk noen runder i en Chevrolet Camaro SS Cab med 400 hester! 17 minusgrader var ikke nok til å beholde taket på. For en bil! Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
TOPPLØS: Vår videomann Øistein fikk noen runder i en Chevrolet Camaro SS Cab med 400 hester! 17 minusgrader var ikke nok til å beholde taket på. For en bil! Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer