Se hva de ansatte gjorde med 11 019 løse deler fra en jumbojet

Består blant annet av 538 serveringsbrett og 435 spyposer.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Visste du at det befinner seg hele 11 019 løse gjenstander ombord når en av British Airways' (BA) Boeing 747-400-maskiner går på vingene?

Kreative BA-ansatte har laget en egen film på Youtube der de rett og slett bruker løsøregjenstandene til å dekorere en modell av kjempeflyet.

50 medarbeidere Filmen er innspilt i en av flyselskapets store hangarer på Heathrow i London.

Først malte en tegner selve flykroppen på gulvet.

Deretter gikk 50 BA-ansatte i gang med å dokorere flyet.

Smått og stort Her er lista over hva de brukte:
1263 bestikk
1291 porselenskopper
538 serveringsbrett
735 drikkeglass
650 pappkrus
34 tekanner
220 drinkemiksere
500 glassunderlag
2000 isbiter
99 hele vinflasker
326 halve flasker
700 bokser mineralvann
164 poser nøttemiks
337 puter
337 hodetelefoner
435 spyposer
58 toalettruller
40 sett setebelter for barn
340 sikkerhetsbrosjyrer
337 eksemplarer av BA-magasinet
40 småpakker med leker til barn
5 førstehjelpskofferter

Kutter ut jumboene Mens PR-videoen imponerer publikum, har ledelsen i BA tatt en oppsiktsvekkende beslutning:

- Vi kutter ut jumbojetene, var beskjeden som kom for noen måneder siden, ifølge den britiske avisa The Independent.

Altfor tørst Siden 1970 har nettopp British Airways var 747-flyselskapet fremfor noen.

Selskapet har hele 57 jumboer i operativ tjeneste.

Nå har Willie Walsh, som er administrerende direktør i BAs holdingselskap IAG, bekjentgjort at kjempeflyets dager snart er over i flyselskapets tjeneste.

Årsaken er at flytypen drikker for mye flybensin til å kunne gi samme lønnsomhet som moderne flytyper som Boeing 787 Dreamliner og Boeing 777.

Sistnevnte har nesten samme passasjerkapasitet som jumboen og kan slå i bordet med å være verdens suverent lengste passasjerfly.

Revolusjonerte bransjen Boeing 747 var verdens første widebody passasjerfly. Jomfruturen gikk i regi av salige Pan Am i januar 1970, som skrev seg inn i historiebøkene med overfarten fra New York til Heathrow.

STORFUGL: En av British Airways 57 Boeing 747 jumbojet fotografert over Alpene på vei fra Johannesburg til Heathrow. Foto: EIVIND PEDERSEN
STORFUGL: En av British Airways 57 Boeing 747 jumbojet fotografert over Alpene på vei fra Johannesburg til Heathrow. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Med jumbojeten kom også muligheten til å senke billettprisene.

Inntil 1970 var flyreiser over Atlanteren forbeholdt de rike. En vanlig arbeider måtte spare tre månedslønner for å kjøpe en slik billett.

Radio-kjendis BA slo på stortromma i markedsføringen.

De leide like godt den megekjente radio-DJen Tony Blackburn til å annonsere lavprisbillettene.

Blackburn var kjent fra piratstasjonene Radio Caroline and Radio London.

Den gangen var prisen over Atlanteren 103 pund, noe som tilsvarer 1250 pund i 2013-verdi.

I dag selges tilsvarende billetter for 428 pund, og er inkludert 100 pund i skatter og avgifter.

Verdens kjappeste Etter at Concord-flyene ble satt på bakken for ca. 10 år siden, har Boeing 747 vært verdens kjappeste passasjerfly.

Toppfarten er solide 988 km/t.

Det betyr at at jumboen flyr 35 minutter kjappere fra London til Hong Kong i forhold til en Airbus A 340.

Prisen stuper Det er uvisst hvilken skjebne de mange BA-flyene vil lide. Samtlige fly ble levert i forrige årtusen.

Det eldste er fra 1989. Brukprisen er sterkt synkende.

Takstselskapet Ascend Worldwide beskriver prisene på gamle 747 som så lave at «det begynner å gjøre vondt».

BIG To erkebritiske kjemper; en jumbojet fra British Airways passerer klokken i Big Ben ved parlamentsbygningen i London. Foto: EIVIND PEDERSEN
BIG To erkebritiske kjemper; en jumbojet fra British Airways passerer klokken i Big Ben ved parlamentsbygningen i London. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det betyr at mange fly rett og slett blir hogd opp.

Hotellfly? Men - du kan kanskje sikre deg et gammelt fly og gjøre business på bakken.

På Arlanda utenfor Stockholm er en tidligere Pan Am-maskin omgjort til hotell, så det finnes mange muligheter.