TOYOTA CONCEPT-I: Dette er fremtiden. Verken mer eller mindre, ifølge Toyota. En av bilens fordeler skal være dens kunstige intelligens, og dens evner til selv å lære. Bilen skal vite hva du ønsker, nesten før du vet det selv. Bilen skal være mindre maskin, men mer en venn, forteller Toyota. Nå har også Toyota valgt å putte en «i» i navnet, en bokstav det ser ut til at vi ikke kommer utenom i fremtida. Designet tror vi er mer for å overraske enn for å glede. Dessuten, hvorfor har Toyota fortsatt et ratt i en så smart bil? Skal ikke disse være selvkjørende? Jo da, begge deler, får vi vite. Foto: NEWSPRESS
TOYOTA CONCEPT-I: Dette er fremtiden. Verken mer eller mindre, ifølge Toyota. En av bilens fordeler skal være dens kunstige intelligens, og dens evner til selv å lære. Bilen skal vite hva du ønsker, nesten før du vet det selv. Bilen skal være mindre maskin, men mer en venn, forteller Toyota. Nå har også Toyota valgt å putte en «i» i navnet, en bokstav det ser ut til at vi ikke kommer utenom i fremtida. Designet tror vi er mer for å overraske enn for å glede. Dessuten, hvorfor har Toyota fortsatt et ratt i en så smart bil? Skal ikke disse være selvkjørende? Jo da, begge deler, får vi vite. Foto: NEWSPRESSVis mer

TOKYO MOTOR SHOW

Se hva framtida bringer av spennende bilnyheter

Japans viktigste bilmesse er i gang. Hjemmeaktørene slår dermed på stortromma, og her er det de ønsker å vise fram.

Det er bilmessa i Tokyo og Shanghai som viser seg å være de viktigste i Asia. Også i Sør-Korea har de prøvd å få til ei stor messe, men den har til nå hatt liten innflytelse for det europeiske markedet.

Årets messe er den 45. i rekka, og arrangeres av de japanske bilprodusentenes organisasjon. Siden 2005 har messa blitt arrangert annen hvert år, i likhet med de europeiske bilmessene i Frankfurt og Paris.

I den seinere tid har messa i Shanghai slått seg opp til å bli større og viktigere, og er nå en direkte konkurrent til Tokyo Motor Show. I år ble også messa i Shanghai arrangert rett i forkant av bilmessa i Tokyo. Det forhindret ikke japanerne å slå på stortromma med mange nyheter. Her er noen av dem.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn