TYDELIG IDENTITET: Det synes godt at det er Aston Martin det dreier seg om, men typisk Aston er den svært langt fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
TYDELIG IDENTITET: Det synes godt at det er Aston Martin det dreier seg om, men typisk Aston er den svært langt fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

Se hvem som lager elbil!

Luksusprodusent går nye veier.

Dinside Med denne bilen ønsker Aston Martin intet mindre enn å redefinere luksus-GT-en for vårt århundre, ifølge eget utsagn. Den britiske luksus- og sportsbilprodusenten har villet foreslå den typen kjøretøy de mener svarer til hva målgruppen for denne typen kommer til å etterspørre i fremtiden.

DBX heter denne skapningen, som er en fireseters luksus-GT og ingen sportsbil. Det skal sies at den på mange måter bryter med hva vi har vært vant til fra Aston Martin inntil nylig.

Vi kunne i fjor høst fortelle at Aston Martin står foran en ny epoke på flere måter.

Designmessig er den et brudd i forhold til de lave sportsbilene vi vanligvis forbinder med merket - og særlig den nyeste James Bond-bilen vi nylig omtalte, DB10. Teknisk er den også et brudd med disse.

Elektrisk firehjulstrekker For det første dreier det seg nemlig om en elbil.

Den har fire elmotorer — en i hvert hjul — og energien får disse fra en batteripakke av typen litium-svovel, en teknologi med høy spesifikk energi som samtidig er rimeligere enn mer tradisjonelle teknologier.

For det andre: Med én motor i hvert hjul er DBX naturlig nok firehjulsdrevet.

Navnet DBX betyr derfor ikke bare en DB(...) der tallet er ukjent, for X er jo også som kjent symbolet for firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig kunne adskillig mer folkelige Kia vise en bil med elektrisk firehjulsdrift.

Perleglans Aston Martin DBX har selvsagt aktive LED-hovedlys, karbonkeramiske bremser og bakovervendte kameraer som erstatter speilene.

SKINN OG METALL: Setene er trukket i Nubuck. Foto: ASTON MARTIN
VEKKER OPPSIKT: Aston Martin DBX hadde fått en diskré plassering på standen, men synes godt likevel. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FUTURISTISK: For vår del blir vi noe forvirret av dette førermiljøet. Foto: ASTON MARTIN
FREMTIDSLUKSUS: Fremtidsformer, men tradisjonelle materialer, preger interiøret. Foto: ASTON MARTIN
KASTER GLANS: Perle-effekt er oppnått med bruk av krom over lakken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SIGNATUR-HEKK: I mørket vil Aston-fasongen på baklyktene kjennes igjen. Foto: ASTON MARTIN

Man har villet gi eksteriørfinishen aspektet av en sort perle ved å legge et mikroskopisk lag med krom oppå lakken.

Interiøret, med seter trukket i Nubuck og hi-tec instrumenter, bærer tydelig preg av at dette er en konseptbil, og gir en kanskje enda mer futuristisk fortolkning av hva dynamikk-orienterte luksusbilkunder kan forventes å ønske seg i en ikke alt for fjern fremtid.

Om DBX er høyreist var jubileumsmodellen, CC100, det stikk motsatte!

Også litt tradisjon Samtidig ivaretar detaljarbeidet en viss luksustradisjon som skal gjenspeile den man finner i dyre smykker eller klokkker — alt dette selvsagt ifølge Aston Martin selv og deres sjefsdesigner, Markek Reichman.

For å oppsummere DBX forklarer Aston-sjef Dr. Andy Palmer at den ikke er en nær produksjonsklar bil, men er blitt til for å utfordre konvensjonene i bilverdenen.

På det punktet tror vi Aston Martin har lykkes godt.