HER ER DET SEKS SEKSERE: Transfett, som det tidligere var mye av i margarin, er ikke lenger et problem i Norge, takket være andre produksjonsmetoder. Og palmeolje er nå fjernet fra de fleste margarintypene som finnes i butikken. Foto: ERIK HELGENESET
HER ER DET SEKS SEKSERE: Transfett, som det tidligere var mye av i margarin, er ikke lenger et problem i Norge, takket være andre produksjonsmetoder. Og palmeolje er nå fjernet fra de fleste margarintypene som finnes i butikken. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Se hvilke som er sunnest på brødskiva

Og hvilke du bør unngå. Palmeolje trekker ned.

(Bramat.no): I kjølvannet av karbohydratdebatten har noen begynt å bruke smør framfor margarin.

Mens plantemargarin inneholder mye umettet fett, er smør rikere på mettet fett. Smørblandet margarin inneholder mindre mettet fett enn smør, men mer enn plantemargarin.

Hva slags type fett det er i margarinen, avhenger også av hva slags olje den er framstilt av. De fleste typer margarin er framstilt av flere typer oljer.

Smør blir laget av fløte, mens smørblandet margarin blir laget av både olje og fløte.

Umettet fett framfor mettet Ifølge de offisielle kostrådene bør vi bytte ut mettet fett med umettet, fordi dette vil redusere vår risiko for å få hjerte- og karsykdom.

Det betyr at vi bør velge margarin framfor smør og smørblandet margarin. Likevel er det en del som velger smør.

En av årsakene til dette er at en del forskning tyder på at fettet vi får fra smør og melkeprodukter, kanskje ikke er fullt så skadelig som det vi har trodd fram til nå.

Bort med transfett Tidligere ble margarin framstilt på en slik måte at det ble dannet mye transfett, men allerede på 1970-tallet begynte man å få mistanke om at transfett ikke var bra for helsa.

I dag vet vi at transfett øker det ugunstige kolesterolet, og har en rekke andre uheldige innvirkninger på helsa.

I dag produseres margarin på en annen måte, og transfett er ikke lenger et problem i Norge.

Og ut med palmeolje! Helt fram til nå har en del typer margarin inneholdt palmeolje. Dette er en planteolje, men i motsetning til de fleste andre planteoljer er palmeolje rik på en type mettet fett som heter palmitinsyre, som er kraftig kolesteroløkende.

Heldigvis er palmeoljen nå fjernet fra de fleste margarintypene som finnes i butikken. Med unntak av noen få.

Grunnen til at bruken av palmeolje har vært så utbredt, er dens funksjonelle egenskaper. Den er fast, holdbar og smakløs.

Industrien har nå investert mye ressurser i å finne gode fettyper som kan erstatte denne uten at det går utover egenskapene.

Inn med kokos-, raps og sheaolje Ved å bruke kokos-, raps og sheaolje i stedet for palmeolje har margarin blitt mer miljøvennlig.

Hvor ernæringsmessig mye sunnere margarinet blir, avhenger av hvor mye palmeolje som var i produktet i utgangspunktet.

I margariner som har hatt en gunstig fettsyresammensetning i utgangspunket og lite palmeolje, vil forbedringen ikke være så stor.

Til sammenligning inneholder palmeolje 44 % palmitinsyre, mens kokos- og sheaolje bare inneholder hhv. 8,5 % og 3,5 %.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på alle typer margarin, lettmargarin og smørblandet margarin som finnes i de største dagligvarekjedene. Rent smør er ikke med i testen.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye mettet fett, andel umettet fett i forhold til totalt fettinnhold, vitamin D og vitamin E de inneholder.

Vi har også sett på hva slags type fett de er laget av. Mye mettet fett har trukket ned, mens en høy andel umettet fett i forhold til totalt fettinnhold, høyt innhold av vitamin D og E har trukket opp.

Vi har latt innholdet av de fettløselige vitaminene E og D telle halvparten av fettsyresammensetningen.

Trekk for palmeolje De få typene som fremdeles inneholder palmeolje, har fått trekk for dette.

Innholdet av kalorier, protein og karbohydrater er ikke vurdert i denne testen.

Bakgrunnen for disse kriteriene er de gjeldende norske anbefalingene om å ha et kosthold der man velger umettet fett framfor mettet.

Vi er klar over at det pågår mye forskning når det kommer til fettets innvirkning på helsa, men per i dag er dokumentasjonen på at man bør velge umettet fett framfor mettet såpass god at vi velger å ta hensyn til det i denne testen.

Fra ingredienslista Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Vita lett hjertego Mye umettet fett i forhold til mettet. Bra innhold av vitamin D og vitamin E. Karakter: Produsent: Mills Soft flora smaksrik Bra med umettet fett i forhold til mettet. Bra innhold av vitamin E og vitamin D. Karakter: Produsent: Mills Soft flora original Fin fordeling mellom mettet og umettet fett. Bra innhold av vitamin E og vitamin D. Karakter: Produsent: Mills Soft flora spesial, uten melk og soya Grei fordeling mellom mettet og umettet fett. Testens høyeste innhold av vitamin E. Karakter: Produsent: Mills Vita hjertego Bra fordeling mellom mettet og umettet fett. Karakter: Produsent: Mills Soft flora lett Lite mettet fett, og fin fordeling mellom mettet og umettet. Karakter: Produsent: Mills Brelett oliven Smørblandet lettmargarin. Ikke så mye mettet fett, men andelen mettet i forhold til umettet er litt høy. Lite vitamin E. Karakter: Produsent: Fjordland Brelett En smørblandet lettmargarin som er et greit valg hvis du ønsker smørsmak. Lite vitamin E. Karakter: Produsent: Fjordland Plantemargarin Vegetabilsk olje, som trolig er palmeolje. Relativ høy andel mettet fett. Karakter: Produsent: Coop Bordmargarin Både palmeolje og kokosolje gjør at denne inneholder en del mettet fett. Karakter: Produsent: First price Bremyk Smørblandet margarin, noe som gir mye mettet fett i forhold til de andre typene. Karakter: Produsent: Fjordland Les mer på Bramat.no:
Kronikk: Halvhjertet om omega-3
Maten som roer ned genene
Er brød fetende?