KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto
KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM FotoVis mer

Se hvorfor den sprekeste SUV-en får terningkast seks

Og forbruket er forbausende lavt til SUV å være.

Da BMW X1 kom høsten 2009, var det en av de første såkalte crossover-modellene som ble lansert i Norge. En mellomting av SUV og stasjonsvogn, med det beste av begge verdener. I år er BMW X1 blitt utfordret av nye modeller i høyprisklassen. Holder favoritten fortsatt mål?

Kjøreegenskaper: 6 Det er en stund siden vi sist kjørte BMW X1 xDrive 20d gjennom vårt testprogram. Og veiegenskapene har stått seg siden bilen kom på markedet høsten 2009. Selv etter å ha blitt utfordret av nye Range Rover Evoque og Audi Q3 står BMW X1 alene igjen på tronen.

Selv med bakkeklaring på 19 cm er X1 i SUV-sammenheng beskjedne 155 cm høy. Når testbilen i tillegg er utstyrt med sportsunderstell og 18-tommers runflatdekk i dimensjon 255/40, sier det seg selv at dette er som å kjøre en sportslig personbil.

På sommerføre klarer bilen ekstremt høye hastigheter i våre dynamiske tester på bane. Om vinteren nyter du godt av en stram, presis styrefølelse og xDrive-systemet med sin lett bakhjulsdrevne karakter. Det sørger for at hekken smetter et par underholdende hakk ut om du kjører aktivt på glatt underlag.

Motor: 4 BMWs toliters diesel har gjort jobben i mange år. I vår testbil er den koblet opp til en sekstrinns automatkasse. Dermed er ikke drivlinjen like moderne som i for eksempel BMW 520d, men den klarer seg fortsatt forbløffende godt i sammenligning med ferskere konkurrenter.

Harmonisk og sterk effektutvikling er motorens beste side, mens gange og støybilde er noe grovere enn de aller beste.

Ytelser: 5 Med 20d-motoren på 163 hk og 350 Nm mellom 1750-3000 o/m har BMW X1 et dugelig fraspark. Med automatgir går kickdown forbikjøringsakselerasjon på 5,5 sekunder fra 60-100 km/t og 7,2 sekunder fra 80-120 km/t. Det gir også et fornuftig kraftoverskudd i forhold til X1 med 143 hk 18d-motor.

Av direkte konkurrenter er det bare Audi Q3 med toliters diesel på 177 hk og sjutrinns DSG-girkasse som viser BMW-en hekken. Her går 60-100 og 80-120 km/t unna på henholdsvis 4,6 og 6,3 sekunder.

Eksteriør: 4 Moderne BMW-design trenger av og til et år eller to tilvenning før det sitter. Her i redaksjonen er vi enige om at X1 ikke er noen fulltreffer fra BMW, særlig ikke etter vellykkede modeller som nye BMW 3-serie og BMW 5-serie.

Vi synes fortsatt at bilen ser helt grei ut forfra og i profil, men føler at hekken blir litt tam i forhold den tøffe kjøremaskinen X1 tross alt er.

Interiør: 4 Det beste med BMW X1 er den nøkterne soliditeten som er varemerket for de fleste moderne BMW-interiører. Her er det oversiktlig, med enkel betjening og en bil som kjennes mer lettkjørt enn mange konkurrenter.

Plassen er akseptabel i forhold til bilklassen, med takhøyde og beinplass i baksetet som det mest positive.

Bagasjerommet har ikke samme høyde som på de rommeligste SUV-modellene, og er relativt kort sammenlignet med typiske familiestasjonsvogner som Ford Mondeo.

Komfort: 4 BMWs utmerkede sportsseter og nydelige sittestilling redder et ellers labert komfortinntrykk.

Krysser du av for sportsunderstell og velger runflatdekk som på testbilen, har du nemlig ødelagt det som i utgangspunktet er en fin kombinasjon mellom veiegenskaper, kjørefølelse og smidig fjæring. I tillegg blir det unødvendig mye veistøy i bilen.

Etter vår erfaring med ulike X1-versjoner, er standardunderstell og 17-tommere den beste kombinasjonen for gjennomsnittlige norske kjøreforhold.

Uten runflat og sportsunderstell holder nemlig X1-komforten til karakter 5.

Sikkerhet: 5 BMW X1 ble seint i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen og resultatene ble oppdatert i 2011 . X1 fikk fem av fem mulige stjerner i totalscore. For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 64 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned.

KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket. Foto: Egil Nordlien HM Foto
KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr. Systemet fungerer kjapt, presist og uten overdrevne innslag.

Pris/utstyr: 3 I sin enkleste form koster BMW X1 xDrive 20d fra ca. 460 000 kroner. Vår testbil hadde en grunnpris på ca. 490 000 kroner og utstyr for ytterligere 180 000 kroner.

Riktig så mye behøver du ikke legge i potten, men en "riktig" utstyrt X1 koster fort 100 000 kroner mer enn det som i utgangspunktet står på prislappen. Så langt ser X1 ut til å holde seg svært godt i verdi som bruktbil.

Miljø: 5 Vi har de siste tre årene kjørt alle bilene vi tester gjennom en fast forbruksrunde. BMW har gjennomgående hatt meget gode resultater uavhengig av bil- og motortype. Det er en klar indikasjon på at deres Efficient Dynamics-system fungerer bra.

BMW X1 xDrive 20d er ikke noe unntak. Testforbruket på 0,61 l/mil er blant de laveste vi har målt på firehjulsdrevne biler med automatgir. At det også ligger på nivå med de 0,62 l/mil BMW oppgir som normforbruk i EU-miks teller også positivt. Ingen er tjent med oppgitte fantasiverdier man ikke oppnår i praksis.

Konklusjon: 6 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Etter drøyt to år på markedet er BMW X1 etter vår mening fortsatt den beste sportslige SUV-modellen på markedet. Det er en kombinasjon av kjøreglede, dynamikk og praktiske egenskaper som gjør X1 til vår favoritt. Prisnivået er høyt, men ligger på nivå med de mest aktuelle konkurrentene.

Les også:
Vi har testet nye BMW M5
Spar 100 000 på denne SUV-en
Over 200 nordmenn har kjøpt denne SUV-en usett
Vi har testet fire kompakt-SUV-er i toppsjiktet

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og framstår med en solid kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og framstår med en solid kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer
KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto
KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer
FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto
FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer