TRÅKKER SØRLANDET: De fleste opplever Sørlandet gjennom bilvinduene eller om bord i en eller annen sjøgående farkost.

Men den bløde kyststribe kan også oppleves ved hjelp av pedalkraft. Foto: TOM HELGESEN
TRÅKKER SØRLANDET: De fleste opplever Sørlandet gjennom bilvinduene eller om bord i en eller annen sjøgående farkost. Men den bløde kyststribe kan også oppleves ved hjelp av pedalkraft. Foto: TOM HELGESENVis mer

Se idylliske trehus, attraktive øyer og Nord-Europas største jettegryter

Nå er det høysesong for sykkelturer langs Sørlandskysten.

(Dagbladet): De fleste opplever Sørlandet gjennom bilvinduene eller om bord i en eller annen sjøgående farkost.

Men den bløde kyststribe kan også oppleves ved hjelp av pedalkraft.

Øyhopping og ferjeturer Selv om Kragerø ikke ligger i Agder, så regnes Telemarksbyen av mange som Sørlandet likevel.

Har du god tid, så er det flere attraktive øyer som bare ligger en kjapp ferjetur unna havna i Kragerø.

Jomfruland og Skåtøy kan for eksempel være to spennende alternativer.

KRAGERØ: Gry Mile Jakobsen har Kragerø i sikte fra sykkelsetet. Foto: TOM HELGESEN
KRAGERØ: Gry Mile Jakobsen har Kragerø i sikte fra sykkelsetet. Foto: TOM HELGESEN Vis mer

Kragerø er også en destinasjon langs den såkalte sykkelvei nummer én. 

En ferjestrekk Når du skal videre fra Kragerø på din vei nedover Sørlandet, tar du ferja over til Stabbestad.

Ferjeturen tar bare 10-15 minutter, så det er så vidt det blir tid til en liten strekk fra sykkelsetet før det bærer i vei sørover mot Risør.

Etter 20 kilometer med tråkking i et lettsyklet terreng langs fylkesvei 351, kommer et nytt ferjeleie ved Øysang.

Ved landkjenning er du nå kommet til den første «ekte» sørlandsbyen, Risør.

I tillegg til vakker natur og skjærgård, har Risør også Nord-Europas best bevarte trehusmiljø å tilby turistene.

Nord-Europas største jettegryter Videre mot Tvedestrand skal du følge fylkesvei 416, og I Båssvika tar du av og følger fylkesvei 411 til Laget.

VAKKERT: Selv om det ikke er formelt korrekt, mener mange at Sørlandet starter med Kragegerø. «Perlen» blant kystbyene har vært slagorder i flere år. Her fra havnebassenget med idylliske trehus i bakgrunnen. Foto: TOM HELGESEN
VAKKERT: Selv om det ikke er formelt korrekt, mener mange at Sørlandet starter med Kragegerø. «Perlen» blant kystbyene har vært slagorder i flere år. Her fra havnebassenget med idylliske trehus i bakgrunnen. Foto: TOM HELGESEN Vis mer

For å oppleve litt spektakulær natur, anbefales en artig avstikker fra Laget forbi Sandnes, badeplassen Karolina, Fie til Åkvåg.

Målet er noen store jettegryter, og det er merket sti til Sildodden og jettegrytene.

Den store jettegryta på Sild ligger helt nede ved sjøkanten, og en kan ofte se fisk som har blitt skylt fra havet og over i gryta.

Toget til Drangedal Oftest starter sørlandsturen fra idylliske Kragerø.

Dagbladets utsendte valgte en annen variant.

Vi tok likeså godt toget til Drangedal i Telemark og trillet ut på asfalten derfra.

Det er ikke all verden med tog som stopper her, men mange nok til at du kan få til et litt originalt startsted.

Trafikken er heller ikke veldig stor langs fylkesvei 38, og det går ganske ubesværlig å komme seg mot Kragerøkysten.

Naturperle De som har pugget sørlandsbyene fra Aust-Agder på skolen husker kanskje regla: Lille, Gode, Arne Trenger Ris?

T-en i regla er i hvert fall Tvedestrand, og nå høres de bløde konsonantene for første gang på turen.

Dialektskillet går sør for Tvedestrandsfjorden, og bokbyen ved Skagerrak er også kjent for vakker trehusbebyggelse.

Videre sørover går det langs fylkesvei 410 mot Eydehavn og Arendal.

Plagsom trafikkstøy Kontrastene blir store når du tråkker i vei ut av Arendal og følger sykkelruta på fylkesvei 420 mot Fevik.

Selv om det er sykkelvei her, er bilstøyen til tider plagsom for et friluftsmenneske.

Heldigvis er det ikke så altfor langt til Grimstad som har det som skal til for å kalles sørlandsby:

EN PUST I BAKKEN: Det gjør godt med en hvil når sykkelen er tungt lastet. Foto: TOM HELGESEN
EN PUST I BAKKEN: Det gjør godt med en hvil når sykkelen er tungt lastet. Foto: TOM HELGESEN Vis mer

Hvitmalte hus og trange gater, koselig skjærgård og deilige sandstender.

  Vestlandske hovedvei Mot Lillesand følger nå den historisk sett mest interessante veibiten.

Vestlandske hovedvei ble opprinnelig bygd i 1790, og nå er denne bilfrie parsellen på åtte kilometer en fredfylt oase.

Helt fram til 1905, da dagens E 18 ble tatt i bruk, var dette hovedveien.

Syklister bør likevel være klar over at veistrekningen har mange bratte kneiker og litt ymse underlag, så mange hvileskjær blir det ikke.

M/B Øya Fra Lillesand blir det stort sett å følge E18 videre langs kysten til Kristiansand.

Da er alternativet med båt fra Lillesand til Sørlandets hovedstad langt å foretrekke.

JORDBÆR: Du kan finne søte, smakfulle markjordbær i veikanten. Foto: TOM HELGESEN
JORDBÆR: Du kan finne søte, smakfulle markjordbær i veikanten. Foto: TOM HELGESEN Vis mer

M/B «Øya» går i fast rute gjennom den såkalte Blindleia hele sommeren.

Båten bruker tre timer på strekningen, og den har plass til 60 personer som alle får sitteplass på dekk.

Sykler tas med gratis så sant det er plass om bord.