18. november 1978: Helikopterbilder viste hva som hadde skjedd med de nesten 1000 sektmedlemmene i Jonestown. Foto: NTB Scanpix / AP Photo
18. november 1978: Helikopterbilder viste hva som hadde skjedd med de nesten 1000 sektmedlemmene i Jonestown. Foto: NTB Scanpix / AP PhotoVis mer

Masseselvmordet i Jonestown

Sekten «Folkets Tempel» endte i masseselvmord for 909 mennesker

De ville bygge et jordisk paradis i jungelen.

Christine Miller forstod at hun kom til å dø. Ikke bare hun, men alle de 1000 sektmedlemmene som var samlet i jungelen i Guyana. Hun nektet likevel å gi seg uten kamp. Hun snudde seg mot sektlederen Jim Jones. Han satt sammensunket i kurvstolen. Som alltid med solbriller for å beskytte seg mot tropesolen. Mange år med narkotikamisbruk hadde gjort ham ekstra lysømfintlig.

«Jeg er ikke redd for å dø», sa Christine. «Men jeg ser rundt på alle barna her og synes at de fortjener å leve!» Jones sa: «Alle må dø før eller siden… Og jeg vil velge min egen måte å dø på… Uten meg har livet ingen mening, Christine. Jeg er det beste som noen gang har skjedd dere.»

Resten av Christines protester ble overdøvet av sektmedlemmer som hyllet Jim Jones. Andre medlemmer trakk fram store tønner og en mengde plastglass. Tønnene var fulle av leskedrikken Kool Aid blandet med blåsyre. I lange rekker gikk sektmedlemmene fram og tok hvert sitt glass. Jones snakket med stadig mer slørete stemme: «Legg ned byrdene deres. Jeg skal legge ned min byrde... nede ved elvebredden. La oss legge dem ned sammen… her i Guyana…»

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn