Selger bolig med rabarbra på sengekanten og meloner i badstua

Svensk megler går nye veier.

Skal du selge boligen din, er det ikke alltid nok å holde orden på kjøkkenet rydde og vaske gulv.

Litt boligstyling hjelper på.

Men bruker du den svenske megleren Fantastic Frank, må du regne med mer enn en orkidé i vinduskarmen og tre duftlys på sofabordet. Meglerhuset er nemlig kjent for å gå nye veier i jakten på kjøpernes oppmerksomhet.

Noen ganger går veien via fruktbutikken.

ANNERLEDES MEGLER: Tomas Backman er gründeren bak meglerfirmaet Fantastic Frank Foto: Fantastic Frank
ANNERLEDES MEGLER: Tomas Backman er gründeren bak meglerfirmaet Fantastic Frank Foto: Fantastic Frank Vis mer

I denne boligen er det stylet med frukter av alle slag - på de underligste steder - i alle rom.

Effektiv markedsføring Hensikten er ikke å vekke matlysten, men å vekke appetitten på selve boligen.

- Det handler om markedsføring. Vi ønsker at man ser våre bilder mer enn på andre, sier Tomas Backman, Gründer og kreativ sjef til klikk.no.

I Sverige, som i Norge, finnes det til enhver tid titusener av boliger til salgs. Når man skal selge boligen sin gjelder det å fange, og å holde på oppmerksomheten til potensielle interessenter.

- Hver gang vi gjør noe mer enn det som er standard boligstyling, så titter folk litt lenger. Det er positivt for selgeren.

FRUKT OVERALT: Skåler og boller med frisk frukt er omhyggelig plassert på kjøkkenet.  Foto: Fantastic Frank
FRUKT OVERALT: Skåler og boller med frisk frukt er omhyggelig plassert på kjøkkenet. Foto: Fantastic Frank Vis mer

- Finnes det en fare for at man ikke ser leiligheten for bare frukt?

- Nei, snarere hjelper det til slik at man blir nysgjerrig på å se hele leiligheten.

- Men hvorfor akkurat frukt?

- Dette er en stor leilighet, og her fungerer frukten som en slags guide til hvor man skal se. Noen ganger har vi brukt godterier, andre ganger har vi brukt istykkerrevne blomster for å skape en følelse av at det nettopp har utspilt seg et kjærlighetsdrama.

Framhever forfallet For Fantastic Frank handler det ikke bare om å peke på boligens positive kvaliteter. Det kan også være hensiktsmessig å framheve svake punkter.

RABARBRA PÅ SENGEKANTEN: Plasseringen av frukten har til hensikt å lede blikket rundt i rommet. Foto: Fantastic Frank
RABARBRA PÅ SENGEKANTEN: Plasseringen av frukten har til hensikt å lede blikket rundt i rommet. Foto: Fantastic Frank Vis mer

- En gang fotograferte vi et oppussingsobjekt der vi brukte plastfat for å lede oppmerksomheten mot at gulvet hadde fått omfattende vannskader. Selv om parketten var stygg, ble bildene vakre. De hadde mer til felles med fotografier man kan finne i et galleri enn i et salgsprospekt.

Inspirert av reklamebransjen Backman ser ingen betenkeligheter med å benytte uortodokse virkemidler for å selge boliger. Tvert imot, påpeker han at det er naturlig at meglerstanden utvikler seg og prøver nye grep.

- Det er en merkelig bransje, som egentlig har utviklet seg lite. Virkemidlene vi bruker har vi tatt fra reklamebransjen, der det handler om å bli sett og husket.

- Hvordan reagerer selgeren på at dere fyller leiligheten hans med frukt?

- Han synes det er helt ok, det finnes en stolthet i det. Men så er han en typisk "stockholmare", da.

FRUKTKURV I BADSTUEN: Boligstylistene er ikke nødvendigvis opptatt av at stylingen skal virke autentisk. Foto: Fantastic Frank
FRUKTKURV I BADSTUEN: Boligstylistene er ikke nødvendigvis opptatt av at stylingen skal virke autentisk. Foto: Fantastic Frank Vis mer

Ikke alle synes nemlig Fantastic Franks styling er like fantastisk.

- Den typiske skeptikeren sitter andre steder og sier: "Herregud hva de finner på i Stockholm!" Folk fra svenske småbyer ler og sier det er det verste de har sett. Men det er bare bra for oss. Det er også markedsføring, konstaterer Backman.

Kan spre seg til Norge I Norge er det trolig eiendomsmegleren Krogsveen som har benyttet frukt hyppigst for å fange oppmerksomhet omkring boligsalg. Deres kjennemerke er en grønn lime som iblant dukker opp her og der.

Meglerhuset ser imidlertid ikke bort i fra at andre virkemidler kan brukes også i Norge.

- Dersom dette viser det å fungere, kommer det nok til å spre seg. Det er viktig å skape en stopp-effekt. Samtidig bør grepene bli oppfattet positivt om de skal virke, noe som avhenger av målgruppen, sier Karsten Onsrud, salgsdirektør i Krogsveen til klikk.no.

FRUKT PÅ SENGEN: Gule og grønne epler er arrangert slik at de danner symbolet for avvikling av kjernefysiske våpen - siden kjent som fredssymbolet.  Foto: Fantastic Frank
FRUKT PÅ SENGEN: Gule og grønne epler er arrangert slik at de danner symbolet for avvikling av kjernefysiske våpen - siden kjent som fredssymbolet. Foto: Fantastic Frank Vis mer

Ifølge Onsrud er den norske meglerbransjen nokså forsiktig i sin omgang med stylingeffekter, og at det med fordel kan tenkes nytt på dette feltet. Samtidig advarer han mot å drive det for langt.

- Det viktigste er å vise frem boligene. Det betyr blant annet at man ikke må dekke til eventuelle mangler.

Les også:
Stadig flere interiørbilder i vår inspirasjonsguide
Fengsel kan bli kåret til Norges beste interiør
Disse navnene er mest populære nå

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

TOMT ROM: Tomheten dyrkes i markedsføringen av et typisk oppussingsobjekt. Foto: Fantastic Frank
TOMT ROM: Tomheten dyrkes i markedsføringen av et typisk oppussingsobjekt. Foto: Fantastic Frank Vis mer
FORFALLETS ESTETIKK: Slik velger Fantastic Frank å markedsføre et oppussingsobjekt. Foto: Fantastic Frank
FORFALLETS ESTETIKK: Slik velger Fantastic Frank å markedsføre et oppussingsobjekt. Foto: Fantastic Frank Vis mer