BÅRET STEIN TIL FJELLS: Hele 600 tonn er fraktet inn for å lage den nye turstien ved Hallingskarvet for å verne fjellet. Prosjektet hatt profesjonell hjelp av nepalske sherpaer. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
BÅRET STEIN TIL FJELLS: Hele 600 tonn er fraktet inn for å lage den nye turstien ved Hallingskarvet for å verne fjellet. Prosjektet hatt profesjonell hjelp av nepalske sherpaer. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYNVis mer

Sendte sherpaer fra Nepal og 600 tonn stein inn i fjellet for å bygge ny sti

- Jeg har opplevd mennesker gråte av det de får oppleve.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Å frakte stein til fjells høres ut som å ta med seg øl til München eller fisk på fisketur.

Men du leser riktig.

Hele 600 tonn er fraktet inn for å lage den nye turstien ved Hallingskarvet. For å verne fjellet.

Fire års arbeid Fire år har det tatt å lage den nye 6,5 kilometer lange Prestholtrunden i nasjonalparken. 

HAL I OG DRA: Folk har stått på for å få den nye turstien klar. Stien vernet naturen og gjør Hallingskarvet tilgjengelig for flere. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
HAL I OG DRA: Folk har stått på for å få den nye turstien klar. Stien vernet naturen og gjør Hallingskarvet tilgjengelig for flere. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN Vis mer

Lokalbefolkningen har lagt ned utallige timer med dugnadsarbeid. I tillegg har prosjektet hatt profesjonell hjelp av nepalske sherpaer.

Det er ikke første jobben deres her i landet. Sherpaene har allerede gjort en stor jobb med Stoltzekleiven i Bergen. Kleiven er revet ned og bygd opp igjen, stein for stein.

Sherpaer fra Nepal kan også ta mye av æren for den såkalte Romsdalstrappa og stien fra Venjesdalen til Romsdalseggen.

De har også vært i sving ved Prekestolen og i Rauland.

ØNSKES VELKOMMEN: Miljøvennlig og lettgått. Prestholtrunden kan bli den mest brukte turstien i øvre Buskerud i åra som kommer. Runden er allerede populær blant funksjonshemmede. Den vil også passe godt for småbarnsfamilier. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
ØNSKES VELKOMMEN: Miljøvennlig og lettgått. Prestholtrunden kan bli den mest brukte turstien i øvre Buskerud i åra som kommer. Runden er allerede populær blant funksjonshemmede. Den vil også passe godt for småbarnsfamilier. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN Vis mer

Statens naturoppsyn har ledet prosjektet med traseen, som står klar til bruk 4. september.

Både opp- og nedfartsstier fra Hallingskarvet er nå delvis steinlagt.

- En svær jobb. Nå gleder vi oss til åpningen, sier turistsjef Pål. K. Medhus i Hol Kommune.

Måtte gjøres Prestholtstien opp til Prestholtskardet har i mange år vært et svært populært turistmål, og interessen har økt de siste åra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2010 ble det registrert nærmere 6 000 besøkende på Hallingskarvet.

PROFF HJELP: Sherpaer fra Nepal har gjort en stor innsats ved Hallingskarvet. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
PROFF HJELP: Sherpaer fra Nepal har gjort en stor innsats ved Hallingskarvet. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN Vis mer

- Det var rene folkevandringen. Dessverre førte det til stor slitasje både på sti og natur. Vandringen kunne medført uopprettelig skade på natur og dyreliv. Noe måtte gjøres, sier Medhus.

Også erosjon og snøsmelting ødelegger fjellsiden.

For å sikre bedre balanse mellom bruk og vern av nasjonalparken fikk Statens naturoppsyn et mandat for å steinlegge deler av traseen opp Prestholdskardet.

Den nye traseen sto ferdig i fjor. Stien ble imidlertid så populær at man fikk et nytt problem.

FRIVILLIG: Dugnadsgjengen bak den 6,5 kilometer lange nye traseen. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
FRIVILLIG: Dugnadsgjengen bak den 6,5 kilometer lange nye traseen. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN Vis mer

Flere besøkende gjorde passasjen ned igjen fra Skarvet trang, og mange valgte å gå utenfor stien på vei ned. Dette skapte ny slitasje på landskapet.

23 000 turister passerte «telleren» ved Prestholt i fjor.

- Ved å lage en lengre trasè hvor turistene nå kan velge å gå ned Vesleskardet lenger øst ved Hallingskarvet, og tilbake til utgangspunktet ved Prestholt, har vi fått flere nye og spennende utsiktspunkter. Nå kan vi tåle ytterligere turistvekst, sier turistsjef Medhus.

Gråter av glede
Traseen er også blitt et yndet mål for turister med funksjonshemming.

UTVIDET: Den første traseen ble åpnet i fjor, men ble så populær at man måtte lage en ny trase nedover. Det ble for trangt. Her ses hele runden. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN
UTVIDET: Den første traseen ble åpnet i fjor, men ble så populær at man måtte lage en ny trase nedover. Det ble for trangt. Her ses hele runden. Foto: PETTER BRAATEN / STATENS NATUROPPSYN Vis mer

- Steinleggingen har gjort at enda flere får oppleve nasjonalparken uten å gjøre skade på natur eller dyreliv. Sett fra et folkehelseperspektiv er prosjektet viktig. Folk som vanligvis ville hatt problemer med å bestige Skarvet, får nå en unik opplevelse, både fysisk og mentalt.

- Jeg har opplevd mennesker gråte av det de får oppleve. Det er sterkt, sier initiativtager og prosjektleder, Petter Braaten fra Statens naturoppsyn.

Bærekraftig Hol-ordfører Tony Kjøl mener prosjektet viser at det er mulig å legge til rette for ferdsel i nasjonalparken med både vern og bruk i fokus.

- Prestholtrunden er et prakteksempel på hvordan man sikrer en bærekraftig bruk og rettmessig forvaltning av våre nasjonalparker, sier han.

Den offisielle åpningen skjer i høysesongen for turvandring i fjellet. Både turfolk, klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H), ordfører og andre involverte vil være til stede under åpningen 4. september.