• Flere reisesaker på db.no/reise.
(Dagbladet): Å frakte stein til fjells høres ut som å ta med seg øl til München eller fisk på fisketur.
Men du leser riktig.
Hele 600 tonn er fraktet inn for å lage den nye turstien ved Hallingskarvet. For å verne fjellet.
Fire års arbeid Fire år har det tatt å lage den nye 6,5 kilometer lange Prestholtrunden i nasjonalparken.
Lokalbefolkningen har lagt ned utallige timer med dugnadsarbeid. I tillegg har prosjektet hatt profesjonell hjelp av nepalske sherpaer.
Det er ikke første jobben deres her i landet. Sherpaene har allerede gjort en stor jobb med Stoltzekleiven i Bergen. Kleiven er revet ned og bygd opp igjen, stein for stein.
Sherpaer fra Nepal kan også ta mye av æren for den såkalte Romsdalstrappa og stien fra Venjesdalen til Romsdalseggen.
De har også vært i sving ved Prekestolen og i Rauland.
Statens naturoppsyn har ledet prosjektet med traseen, som står klar til bruk 4. september.
Både opp- og nedfartsstier fra Hallingskarvet er nå delvis steinlagt.
- En svær jobb. Nå gleder vi oss til åpningen, sier turistsjef Pål. K. Medhus i Hol Kommune.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger