SINT: Norsk publikum fikk en overraskende titt på Polaris Slingshot, som blir tilgjengelig til neste år. Og her lover Polaris burne- og sladdeegenskaper. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL
SINT: Norsk publikum fikk en overraskende titt på Polaris Slingshot, som blir tilgjengelig til neste år. Og her lover Polaris burne- og sladdeegenskaper. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFILVis mer

Ser du hva slags doning dette er?

Råskap for to, snart på norske veier.

Dinside Polaris fyllte akkurat 60 år og feirer blant annet med denne skapningen. Navnet er Slingshot og den blir tilgjengelig til våren.

Trehjuling Den er en mellomting mellom KTM X-Bow og Bombardiers Can-Am Spyder og konkurrerer i moro-kategorien sammen med Ariel Atom, Caterham Super Seven, Morgan Threewheeler og andre rare åpne biler. Felles for de alle er høy pris og mye moro.

Polaris tester hjul uten luft.

Vi fikk dessverre ikke testet skapningen, men fikk anledning til å studere den og gleder oss til testkjøring til våren.

Litt bil, litt mc Det er et rørrammechassis med motor bak setene og pent pyntet med rå linjaldesignede plastbiter. Det krydres med brede lavprofildekk og kule designelementer. Den har elektronisk stabiliseringsprogram, antispinn-kontroll og blokkeringsfrie bremser. Alt sammen slås av med en bryter. Da blir det en real burne- og sladdevogn.

De er ikke de eneste med tre hjul.

TÅLER VÆR: Det finnes knapt åpnere bil, men interiøret tåler godt skikkelig drittvær. Husk klær! Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL
TÅLER VÆR: Det finnes knapt åpnere bil, men interiøret tåler godt skikkelig drittvær. Husk klær! Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL Vis mer

Polaris ønsker å hente kundene fra adrenalinjunkies som i dag kjører UTV, MC, Scooter, sportsbiler og raske båter.

Utviklingen har pågått i tre år. Foreløpig finnes den i rødt og grått og har 18-tommere foran og en 20-tommers felg bak. 205 mm brede foran og 265 mm bak.

Når tre hjul er ALT for lite.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiørt er det svært spartansk og i regnværsvennlig plast. Info skjer vi en 4,3-tommers LCD-skjerm. Et lite hanskerom finnes bak setene. Både seter og ratt er justerbart. Kommunikasjon via fører og passasjer kan skje via bilen s blåtann-tilkobling dersom du kjøper hjelm med dette utstyret.

Motor Det er ikke noen småmotor fra ATV-programmet du finner bak setene. Det er en 2,4-liters firesylindret motor med 173 hk og 225 Nm.

 RØRRAMME: Polaris kan rørramme og plast. Bak setene finner vi en 2,4-liters motor med femtrinns girkasse. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL
RØRRAMME: Polaris kan rørramme og plast. Bak setene finner vi en 2,4-liters motor med femtrinns girkasse. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL Vis mer

Det er nok til å signere svarte spor på de tre første girene.

Den drives av en femtrinns girkasse. Kraftoverføring skjer via reim, på Polarisvis. Men det blir ikke noe billig leketøy. I USA koster den 24.000 dollar. Med motorsykkelavgifter tilsvarer det drøyt 420.000 kroner.