FEMDØRS: Den nye Minien er ikke så liten. Nå også med fem dører. Foto: MINI
FEMDØRS: Den nye Minien er ikke så liten. Nå også med fem dører. Foto: MINIVis mer

Ser du hva som er nytt?

Kommer med en etterlengtet familieutvidelse. Vi har ventet i 14 år.

Dinside: Dagens generasjon Mini er den tredje siden BMW gjenopplivet modellen - som er blitt et eget bilmerke - i 2000. Vi testet forresten Mini Cooper året etter.

Og her kan du lese vår test av den nyeste Minien.

Polo-klassen Femdørsvarianten av Mini er mer enn bare en Mini Hatch med to ekstra dører - det er en større bil som befinner seg i småbil-klassen og ikke lenger i minibil-klassen. Den er nå størrelsesmessig i kategorien til VW Polo, Ford Fiesta og Peugeot 208 - samt den neste Opel Corsa, som vi nettopp har kjørt et «hemmelig» eksemplar av.

Blant annet er akselavstanden utvidet med 7,2 centimeter (til 256,7 centimeter) sammenlignet med tredørsmodellen. Dette skal gi mer plass til baksetepassasjerene, som disponerer tre seter. I tillegg skal den nye Mini-varianten by på mer beinplass og større takhøyde.

Med andre ord en veldig annerledes bil enn den flotte roadsteren Mini nettopp viste.

Bedre plass Bagasjerommet er utvidet til 278 liter, hvilket er 67 liter mer enn på tredørsvarianten. Lengden på bilen er også økt. Med 16,1 centimeter ekstra sammenlignet med «lillebroren», blir total lengde nesten fire meter - 398,2 centimeter, for å være nøyaktig. Bredden er for øvrig 173 centimeter og høyden 142.

Fire motorer Nye femdørs Mini kommer i fire modellvarianter: to bensin- og to dieselmotorer av den nye generasjonen, tilgjengelig med BMWs TwinPower Turbo-teknologi - som selvsagt hos Mini blir kalt Mini TwinPower Turbo.

ROMSLIGERE: Til Mini å være ser det ut til å være god plass i nykommeren. Foto: MINI
ROMSLIGERE: Til Mini å være ser det ut til å være god plass i nykommeren. Foto: MINI Vis mer

Mini Hatch med fem dører kommer i følgende versjoner:

• Cooper, med 3-sylindret 1,5-liters bensinmotor på 136 hestekrefter. Dreiemoment: 220 newtonmeter, 0-100: 8,2 sekunder og blandet forbruk: 0,47 liter per mil.

• Cooper S, med 4-sylinderet 2,0-liters bensinmotor på 192 hestekrefter og 280 newtonmeter, som skal klare 0-100 på 6,9 sekunder og har et forbruk på 0,59 liter per mil.

• Cooper D med 3-sylindret 1,5-liters dieselmotor på 116 hestekrefter har 270 newtonmeter dreiemoment, gjør 0-100 på 9,4 sekunder og nøyer seg med 0,36 liter per mil.

INGEN TVIL: Det er en Mini - tross det ekstra paret med dører. Foto: MINI
INGEN TVIL: Det er en Mini - tross det ekstra paret med dører. Foto: MINI Vis mer

• Cooper SD - som har en ny 4-sylindret 2,0-liters dieselmotor på 170 hestekrefter som presenteres for aller først gang. Den har et dreiemoment på 360 newtonmeter, gjør 0-100 på 7,4 sekunder og skal klare seg med 0,41 liter per mil.

6-trinns manuell girkasse er standard, mens 6-trinns Steptronic-giring eller Steptronic sportsgiring er tilvalg.

Bilen har teknologier for drivstoffsparing som går under betegnelsen «Minimalism», (Minis svar på BMWs Efficient Dynamics, og er utstyrt med en start/stopp-funksjon. Det er også mulig å kjøre ekstra økonomisk i såkalt «grønn» modus.

Assistenter Selvsagt kommer også denne Minien med hjelpesystemer man forventer i dag - ja kanskje litt mer enn det også.

Head-Up-Display (HUD), parkeringsassistent, ryggekamera og kjøreassistent med kamerabasert aktiv fartsholder er på plass. I tillegg kommer kollisjons- og fotgjengervarsling med bremsefunksjon, fjernlys-assistent samt skiltgjenkjenning.

BEDRE PLASS: Bagasjeromsvolumet er nå på høyde med konkurrentenes i småbilklassen. Foto: MINI
BEDRE PLASS: Bagasjeromsvolumet er nå på høyde med konkurrentenes i småbilklassen. Foto: MINI Vis mer

Nye femdørs Mini kommer også med programmet Mini Connected in-car. Med det på plass er nødsamtaler og en såkalt Mini teleservice tilgjengelig for bruk med permanent installert SIM-kort, mens en rekke funksjoner er tilgjengelige via smarttelefon.

Nettverkstilgangen sørger også for at man har tilgang til sosiale medier og plattformer som Facebook, Twitter, foursquare og Glympse.

Den nye Mini-en lanseres i Norge 24. oktober. Prisene forventes å være klare i løpet av sommeren 2014.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide: Les her.

Les også: Her kan du finne ut hvor mange mennesker det er mulig å stappe inn i en Mini.