Ser ut som en million - koster under halvparten

Folkelig hybridluksus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Men først litt om det visuelle, for den vekker uten tvil oppmerksomhet, nye IS 300h. Lexus har vist at de har mye inne når det gjelder bildesign. Se på storebror GS og flaggskipet LS, for ikke å snakke om konseptbilene de har vist fram på diverse bilmesser den siste tiden.

Med nye IS klinker de skikkelig til og får etter min mening de tyske premiumkonkurrentene til å se trauste ut i forhold.

Ikke best, men mye bedre Det er likevel girkassen som stjeler fokus under prøvekjøringen ved lanseringen i Wien. Den trinnløse girkassen (CVT) i hybridbilene fra Toyota og Lexus, er både elsket og hatet. Og kanskje mest hatet. Likevel har Lexus valgt å bruke den videre i nye IS.

Girkassen legger turtallet der ytelsene er best og holder turtallet konstant under akselerasjon. Systemet jobber helt sømløst og gjør hybridmodellene veldig lettkjørte, men gir samtidig en veldig slurende følelse som mildt sagt krever tilvenning.

Men denne gang er opplevelsen helt annerledes. Den 2,5-liter store bensinfireren på 181 hk og 221 Nm fra 4200 o/min. er vesentlig sterkere på lavt turtall enn 1,8-literen i CT 200h og Prius. Motoren trenger dermed ikke tynes på samme måte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer