«MAGISK» BAKLUKE: Nye Kuga får bedre plass og et teknologisk løft. vVed å stikke fram foten, åpner bakluka seg. Foto: Ford
«MAGISK» BAKLUKE: Nye Kuga får bedre plass og et teknologisk løft. vVed å stikke fram foten, åpner bakluka seg. Foto: FordVis mer

Sikter på SUV-pallen

Nye Ford Kuga klar i januar.

(Dagbladet): Da Ford lanserte sin Kuga i 2008 gikk kritikken på at bilen var litt for liten til å tilfredsstille det kresne norske SUV-markedet. Det har Ford tatt til seg og lagt på de centimeterne de fikk pepper for at manglet sist.

Den nye Kugaen får et bagasjerom som er drøyt 80 liter større enn dagens, og holder også tritt med de bestselgende SUV'ene på det norske markedet når det gjelder teknologisk utstyr som snart er standard på alle biler i dette segmentet - som parkeringsassistent og blindsomevarsling.

Bakluka åpnes med foten
I tillegg kommer Kuga med en fotocellteknologi som gjør at du kan åpne bakluka bare ved å stikke fram foten under fotocella. Praktisk nok om du står der med fire bæreposer i hver hånd.

Utgavene som skal selges i Norge blir levert med Fords nødassistansesystem som automatisk kobler deg opp mot nærmeste alarmsentral om en airbag løser seg ut eller drivstoffpumpa kobles ut i forbindelse med ei ulykke.

Lanseres over nyttår. Den nye Kugaen har vært kjent ei stund, og allerede prøvekjørt til gode kritikker i USA. Og nå er produksjonen for det europeiske markedet godt i gang på Ford-fabrikken i Valencia.

Og ambisjonene om å hevde seg i det knalltøffe norske SUV-markedet, der både Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Subaru Forester (for å nevne noen) nylig har, eller skal, lansere nye SUV-generasjoner, er det ingen ting i veien med.

- SUV-markedet i Norge er tøft, men jeg ser ingen grunn til at Ford Kuga ikke skal være med og kjempe i toppen. Hvis vi er dyktige nok ser jeg ingen grunn til at denne bilen, med all sin avanserte teknologi, sine kjøreegenskaper og med en lastekapasitet helt på høyde med konkurrentene, skal ligge på salgstoppen, sier  informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge AS til Dagbladet.

- Vi går for en pallplass med denne bilen, sier hun.

EcoBoost på 180 hk Sønsteby regner med at nye Kuga blir tilgjengelig i Norge rett over nyttår.

BLIR STØRRE: Nye Kuga, som lanseres i Norge rett over nyttår, har fått vesentlig større plass. Foto: Ford.
BLIR STØRRE: Nye Kuga, som lanseres i Norge rett over nyttår, har fått vesentlig større plass. Foto: Ford. Vis mer

Du kan velge mellom en toliters diesel-motor på 140 hk, eller Fords EcoBoost 1,6 liters bensinmotor på 180 hestekrefter, den samme motoren som blant annet sitter i Ford Focus.

Diesel-varianten ommer som manuell og med Fords dobbelclutch automatgirkasse. Bensinmotoren blir foreløpig kun tilgjengelig som automat.

Nye Ford Kuga er allerede testet av Euro N'cap, og oppnådde fem stjerner i sikkerhetstesten.

Prisene er foreløpig ikke klare, men Sønsteby lover at de blir konkurransedyktige.