«Silvia Ana L» fikk kjapt et stygt kallenavn på folkemunne

Nå har danskeferja fått et nytt liv på andre siden av kloden.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

BUENOS AIRES (Dagbladet): «Silvia Ana L» ble kjørt så hardt at Color Line satte opp advarsler.

Nå har rekordskipet flyttet til til nye farvann.

Kastet på havet I stedet for å skylle badegjester og krabbeplukkere på sjøen langs Byfjorden i Kristiansand, er det daglige turer på den fredelige floden Rio de la Plata som er hverdagen for den spreke farkosten.

Bånn speed Skipet var både elsket og hatet.

For å holde rutetidene til Danmark, ble skuta kjørt i 35 knop på Byfjorden.

De spesielle bølgene skapte undervannsstrømmer som ble forbannet av småbåtfolket som måtte holde på båtene sine, mens bølgene slo innover svabergene.

I båthavnene satte Color Line opp plakater som advarte mot farene.

Stygt kallenavn På folkemunne fikk skuta selvsagt et mindre pent kallenavn, utledet av den store L-en i skipsnavnet.

Etter et par år valgte Color Line derfor å male skipsnavnet slik at L-en så liten knapt var synlig før du kom på nært hold.

I Sør-Amerika er man åpenbart mer tolerante, ettersom L-en for lengst er tilbake i sin opprinnelige størrelse.

L-en står forresten for Lopez.

LATINAMERIKA: Skagerraks hvite dronning, «Silvia Ana L», har fått nytt liv på den andre siden av kloden. Nå går skipet i rute mellom Argentina og Uruguay. Foto: EIVIND PEDERSEN
ADVARSEL: Da «Silvia Ana L»gikk i trafikk mellom Norge og Danmark, ble badegjester og krabbeplukkere skylt på sjøen. Color Line måtte sette opp advarsels-plakater! Foto: EIVIND PEDERSEN
ADVARSEL: Da «Silvia Ana L» gikk i trafikk mellom Norge og Danmark, ble badegjester og krabbeplukkere skylt på sjøen. Color Line måtte sette opp advarsels-plakater! Foto: EIVIND PEDERSEN
REKORD: «Silvia Ana L» satte fartsrekord mellom Norge og Danmark. Her i Color Lines farger på vei ut fra Kristiansand. Foto: EIVIND PEDERSEN
MILJØ: I 11 sesonger gikk «Silvia Ana L»i skytteltrafikk mellom Norge og Danmark. Spesielt i sommersesongen var det travle tider på havnen. Foto: EIVIND PEDERSEN
VINTEROPPLAG: I flere vintersesonger ble «Silvia Ana L»lagt i opplag i den gamle skipsdokka i Kristiansand - ikke minst for å unngå gjentakelse av den gangen skuta slet seg i en storm. Foto: EIVIND PEDERSEN
VINTEROPPLAG: I flere vintersesonger ble «Silvia Ana L» lagt i opplag i den gamle skipsdokka i Kristiansand - ikke minst for å unngå gjentakelse av den gangen skuta slet seg i en storm. Foto: EIVIND PEDERSEN
LATINAMERIKA: Skagerraks hvite dronning, «Silvia Ana L», har fått nytt liv på den andre siden av kloden. Nå går skipet i rute mellom Argentina og Uruguay. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK: Både redningsbåten og kranen er «Made in Norway». Foto: EIVIND PEDERSEN
OVERRASKET: De danske kvinnene Christine Secher (t.v.) og Putte Dangaard stoppet opp og lurte veldig på hvorfor en reklamaplakat for Fårup Sommerland er en del av den kunsteriske utsmykningen av ferja mellom Argentina og Uruguay... Foto: EIVIND PEDERSEN
KUNST: Reklameplakaten er blitt kunst! Foto: EIVIND PEDERSEN
SPESIELT: Putte Dangaard (26) har selv besøkt Fårup Sommerland - men hadde ikke ventet å se en gammel reklameplakat henge på veggen på en ferje i Sør-Amerika. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK: Det er enkelt for nordmenn å navigere ombord på «Silvia Ana L». Teksten er fortsatt norsk! Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK BUDSKAP: Fortsatt enkelt å forstå. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK BUDSKAP: Fortsatt enkelt å forstå. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK BUDSKAP: Fortsatt enkelt å forstå. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK BUDSKAP: Fortsatt enkelt å forstå. Foto: EIVIND PEDERSEN
GARANTI: Håndtørkeren forteller fortsatt om femårsgarantien.. Foto: EIVIND PEDERSEN
NORSK BUDSKAP: Fortsatt enkelt å forstå. Foto: EIVIND PEDERSEN
RAPPET: Sikkerhetsvideoen på TV-skjermen er forsatt den gamle versjonen fra Color Line-tiden.. Foto: EIVIND PEDERSEN
KRAN: Kran fra Norge. Foto: EIVIND PEDERSEN
COLOR SHOP: Parfymeriet har ikke byttet navn. Foto: EIVIND PEDERSEN
ENDRET: Da skipet gikk i rute i Skagerrak var det her installert en liten matstasjon - der alle gjenværende pølser ble solgt for 10 kroner det siste kvarteret på dagens siste seilas. Foto: EIVIND PEDERSEN
FART: «Express Bar»- en norsk oppfinnelse fra tiden i norsk farvann. Foto: EIVIND PEDERSEN
OVERRASKELSE: "Silvia Ana L" går nå i fart på floden mellom Argentina og Uruguay. Når du trekker i snora på toalettet, får du et innblikk i fargen på vannet i under skipet.. Foto: EIVIND PEDERSEN
SOM FØR: Her har flere millioner passasjerer vært innom i de 11 årene «Silvia Ana L» gikk i rute mellom Norge og Danmark. Foto: EIVIND PEDERSEN
STOR: «Silvia Ana L» er en av verdens største hurtigferjer. 238 biler får plass på bildekket Foto: EIVIND PEDERSEN

Det fortelles at skipsregisteret ikke var helt fornøyd med at skipet skulle hete «Silvia Ana», oppkalt etter rederens datter. Han slang derfor på L-en, og skuta ble registrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarsler på norsk På rutene mellom Argentina og Uruguay er de fleste passasjerene spansktalende.

De lurer sikkert på hvorfor det rundt på skuta står så mange skilt på et totalt uforståelig språk; norsk.

Forklaringen er rørende enkel. Det uruguayske rederiet Buquebus har ikke tatt seg bryet med å skifte de norske sikkerhetsskiltene etter at de overtok «Silvia Ana L» ved juletiden i 2007.

Gjenferd Passasjerene forstår kanskje heller ikke hvorfor redningsvestene på sikkerhetsvideoen har en fremmed logo.

Det er nemlig fortsatt Color Lines originale video som ruller over skjermene før overfarten.

-Mange nordmenn har tatt turen med «Silvia Ana L» i Sør-Amerika. De har fått seg en artig overraskelse når de får øye på de gamle skiltene. Vi har fått mange hyggelige kommentarer, forteller et kvinnelig mannskapsmedlem.

-I all verden! To danske kvinner var også om bord på samme seilas som Dagbladet gjorde mellom Buenos Aires og Colonia.

-Hva i all verden gjør en reklameplakat for Fårup Sommerland som kunstnerisk utsmykning på en ferje i Sør-Amerika, undret venninnene Christine Secher (26) og Putte Dangaard (26) fra København.

Dansk park Kvinnene entret «Silvia Ana L» underveis på en to måneders tur gjennom flere land i Latin-Amerika.

-Vi sa opp jobbene våre og dro på tur.

Vi har ikke angret ett sekund, sprudlet de reiseglade kvinnene.

-En tegning som viser en dansk familiepark var det siste jeg hadde ventet å finne på tur mellom Argentina og Uruguay, sier Christine og ler med himmelfallen mine.

Fartsrekord Historien om verdens nest lengste enskrogs hurtigferje er både spennende og mangslungen. Skuta ble bygd i Spania i 1996.

SOMMERBÅT: I 11 sesonger gikk «Silvia Ana L» i ekspressfart mellom Kristiansand og Hirtshals. Foto: EIVIND PEDERSEN
SOMMERBÅT: I 11 sesonger gikk «Silvia Ana L» i ekspressfart mellom Kristiansand og Hirtshals. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Allerede året etter kom hun til Norge for å gå i historiens første hurtigbåtoperasjon mellom Kristiansand og Hirtshals.

«Silvia Ana L» ble raskt kjempepopulær, ikke minst fordi hun gjorde turen på bare to og en halv timer, noe som var nesten halve tiden det tok med datidens øvrige ferjer.

Drakk mye diesel «Silvia Ana L» er en tørst dame.

På en tur mellom Norge og Danmark rant det hele 22 000 liter diesel gjennom skipets fire motorer som yter til sammen 46 700 hestekrefter!

Ettersom skipet var Bahamas-registrert, fikk rederiet kjøpt drivstoffet til sterkt redusert pris.

Som en trekkfugl Ekspressruta til Danmark var et sommerprosjekt.

De fem første årene hadde «Silvia Ana L» en tilværelse som trekkfugl.

Hver høst ble skuta kjørt til Cádiz av norsk mannskap. Der overtok latinamerikansk mannskap som krysset Atlanterhavet til vintertjenesten på floden mellom Argentina og Uruguay.

På en av turene gjennom Den engelske Kanal, ble skipet kalt opp av kystvakten. De lurte på om «grisekjøringen» i 40 knop var en invasjon!

Det var velkjent at de norske offiserene var svært glad for å slippe turen over havet.

«Silvia Ana L» har nemlig en spesiell gange i høye bølger og passer ikke spesielt godt for sjøsyke passasjerer.

Slet seg i storm Etterhvert ble det slutt på vinterturene til Sør-Amerika. Hun ble først fortøyd ved kai i Kristiansand. I en forrykende storm slet skuta seg og ble liggende og slå i nabobrygga.

OVERVINTRING «Raskeste vei til Danmark» lyste det på fordekket på «Silvia Ana L» da hurtigferja overvintret i den nå gjenfylte skipsdokka i Kristiansand. Foto: EIVIND PEDERSEN
OVERVINTRING «Raskeste vei til Danmark» lyste det på fordekket på «Silvia Ana L» da hurtigferja overvintret i den nå gjenfylte skipsdokka i Kristiansand. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Da ble ferja noen vintre innlosjert i den nå gjenfylte skipsdokka i Kristiansand.

En overvintring i Horten ble også forsøkt.

«Superspeed» overtok I 2005 kjøpte Color Line skuta og eide henne til 2007.

Da ble «Silvia Ana L» solgt for 80 millioner kroner til Uruguay, ettersom rederiet var i ferd med å sette «Superspeed»-skipene inn på Danmarks-rutene fra Larvik og Kristiansand.

Dermed var det over og ut for kjære skip som «Peter Wessel» og «Christian IV».

Mimretur Nostalgikerne kan imidlertid mimre om gamle dager ved å ta turen til Sør-Amerika. Der kan du fortsatt oppleve fordums attraksjoner som «Color Shop», «Express Bar» - og fareskilt som forteller at du ikke må bruke heisen hvis skuta brenner.

NYTT LIV: Nå har «Silvia Ana L» fått nytt liv - her ved kai i Buenos Aires. Foto: EIVIND PEDERSEN
NYTT LIV: Nå har «Silvia Ana L» fått nytt liv - her ved kai i Buenos Aires. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer