TA PLASS: E-klasse stasjonsvogn har rom for det aller meste. Foto: produsenten
TA PLASS: E-klasse stasjonsvogn har rom for det aller meste. Foto: produsentenVis mer

Sjekk dette før du kjøper brukt E-klasse

Du skal passe på litt av hvert hvis du kjøper denne Mercedes-modellen brukt.

Skal du kjøpe brukt Mercedes E-klasse fra 2002- til 2009-modell er det en del viktige råd å ta med seg på veien.

Når den nyere Mercedes-historien skal skrives, vil nok merkeentusiastene gjerne hoppe bukk over den første versjonen av denne E-klasse generasjonen. Modellen debuterte i 2002 og ble produsert frem til 2009, men fikk en betydelig teknisk oppgradering og facelift høsten 2006.

Det enkle valget for en bruktbilkjøper er å gå for en facelift-modell, siden det hefter en dårlig historikk ved de tidligere årsmodellene.

Mercedes selger på kvalitet og et forutsigbart bilhold, men lite av det stemte for E-klasse i starten.

LANGTURSBIL: På lange turer får E-klasse spilt ut sine beste kort. Foto: Terje Bjørnsen
LANGTURSBIL: På lange turer får E-klasse spilt ut sine beste kort. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Ved siden av mindre problemer og irritasjonsmomenter, særlig i forhold til elektronikk og ekstrautstyr, er det også større typefeil med E-klasse fra 2002-2006: Rust, feil på motorstyring og innsprøytning, slitasje i hjuloppheng, feil på elektrisk anlegg og kranglete automatkasser er det som nevnes hyppigst.

Kan være bra og billig Hvorfor skal man ikke da styre unna denne modellen fullstendig? Jo, fordi Mercedes etter hvert skjønte alvoret og har gjennomført betydelige serviceaksjoner underveis.

Dermed vil en godt vedlikeholdt og oppdatert E-klasse fra disse årene fortsatt være et bra kjøp, forutsatt at du gjør en grundig sjekk før du kjøper.

Det tyske kontrollorganet Dekra melder at av E-klasse med 100-150 000 km kjørelengde, går 72,8 % av bilene gjennom den tekniske undersøkelsen uten feil. 11,2 % av de kontrollerte Mercedes E-klasse har større feil eller mangler.

Gjennomsnittet for bilklassen er 60,7 og 15,3 %. Det er hjulopphenget som har den største feilkvoten, med 14,7 % av bilene.

Bra etter facelift Det er et svært godt utvalg av brukte Mercedes E-klasse på markedet.

BRA DIESEL: 220 CDI har bra ytelser og lavt forbruk. Foto: Terje Bjørnsen
BRA DIESEL: 220 CDI har bra ytelser og lavt forbruk. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Litt over halvparten av bilene per juni 2011 er sedaner, nesten alle E-klasse er utstyrt med automat og rundt 85 % har dieselmotor.

Som vanlig er Mercedes E-klasse en bil som ofte kjøres langt. Dermed starter prisene på et helt annet nivå enn for eksempel BMW 5-serie og Audi A6 fra samme perioden. Fra ca. 150 000 kroner begynner utvalget å bli robust.

De vanligste motorversjonene er 200 og 220 CDI, der vi anbefaler 220-versjonen siden den har merkbart mer trykk i en såpass stor bil.

Prisene for E 220 CDI etter facelift flater ut rundt 350 000 kroner, og da snakker vi virkelig om mye bil for pengene.

Rommelig og komfortabel De større dieselmotorene spiller en mindre rolle på bruktmarkedet, mens det finnes et brukbart utvalg av 200 Kompressor med den fine fire-sylindrete bensinmotoren, med priser fra ca. 160 000 til 330 000 kroner.

NØKTERNT: Instrumentbordet er ryddig og oversiktelig. Foto: Terje Bjørnsen
NØKTERNT: Instrumentbordet er ryddig og oversiktelig. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Skal du ha 4Matic firehjulsdrift er utvalget begrenset til de større bensin- og dieselmotorene, her er prisområdet fra ca. 250 000 til 500 000.

Om du ender opp med en velholdt E-klasse, er det fortsatt mulig å nyte det Mercedes er best i klassen på av samtidige biler: Komfort. Det den mangler av sportslighet, tar den igjen på behagelig fjæring. E-klasse er også rommelig, og har komfortabel førerplass.

Les også:

Brukte luksus-SUV

Slik kjøper du brukt Audi A6

Fire brukte familiebiler

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.