SJEKK SELV: Ved for eksempel forsinkelser kan du raskt se hva flyselskapet skal gi deg i erstatning.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SJEKK SELV: Ved for eksempel forsinkelser kan du raskt se hva flyselskapet skal gi deg i erstatning. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Sjekk dine rettigheter ved forsinkelser, innstillinger, overbooking og bagasjetrøbbel

Få enkle svar på hva du har krav på når flyturen ikke gikk som planlagt.

Dinside «Persontransport» er nå nummer åtte på lista over hva flest nordmenn «henvender seg til Forbrukerrådet om», eller hva vi på godt norsk klager på, og her er altså flyreiser en sikker vinner.

Og på fjerdeplass på lista over selskapene vi sliter mest med, ligger Norwegian. Nummer tolv er SAS.

Med andre ord: Nordmenn trenger ofte hjelp før, under og etter flyturer. Og Forbrukerrådet etterlyser bedre informasjon til forbrukerne om hva de har krav på når noe går galt.

- Like lett som du kan sjekke deg inn via SMS, bør du få vite om rettighetene dine når flyet blir innstilt eller forsinket, mener forbrukerråd Randi Flesland.

Derfor har de selv laget et verktøy som nettopp skal gjøre dette enklere; en slags rettighetskalkulator for forsinkelser, innstillinger, overbooking og bagasjetrøbbel. Og det kan fort vise seg at du har krav på tusenvis av kroner, som flyselskapet kanskje ikke var så interessert i å fortelle deg om.

Prøv selv! Kalkulatoren virker på både PC, mobil og nettbrett, og du finner den her:

(Kalkulatoren er lagt inn med tillatelse fra Forbrukerrådet)

LES OGSÅ: Får du ikke gjennomslag hos flyselskapet? Klag saken videre!

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside: Les her