Sjekk fallskjermstuntet og se hvilken råtass som er råest

Se hvem som klår hvem på flystripa på Voss.

VOSS/BERGEN (Dagbladet): Fire superbiler, en vill vestlending, og en flystripe. Det er oppskriften på ganske adrenalinfylt dag.

Stuntet Bjørn Magne Bryn er tidligere norgesmester i swooping og rett mann på rett plass for denne oppgaven. 

Swooping går ut på å fly nært, fort og kontrollert nær bakken.

Ved 4000 fots høyde hopper Bryn ut av flyet og sikter seg inn på innflygingen mellom bilene som står knappe tre meter fra hverandre. 

Han passerer i vel 100 km/t. 

Høres det faretruende fort og nært ut? 

- Jeg trenger en meter mellom bilene, sier Bryn.

Forsikringen til Dagbladet trenger tre.

Bilene En Alfa 8C dukker opp i speilet, en Nissan GTR ligger foran og rumler, og en Fisker Karma leder konvoien.

Når man selv sitter bak rattet på Porsches 991 Carrera S, kan man trygt kalle det en bra start på dagen. 

Dagbladet har tatt turen til Vestlandet for å teste noen av verdens råeste kjøremaskiner.

Utfordrerne  Fisker Karma er en fenomenal bil, men med en 0-100-tid på i overkant av seks sekunder faller prestasjonene igjennom i selskap med de andre på turen.

Alfa Romeos 8C er bilen man kunne pyntet opp stua med.

Den har kreftene som skal til for å nærme seg tyskeren, men send den gjennom en sving i samme hastighet som en 991, og du ender opp med et kostbart vrak.

Dermed var det to igjen.  

Tyskland mot Japan  I det tyske hjørnet finner vi Porsches legendariske Carrera S. Den veier inn til knappe 1470 kilo, som fordeles på 400 hester og et dreiemoment på 440 Newton.

I det japanske hjørnet står 2012-utgaven av Nissans GTR. 530 hester og 612 Newton lugger rundt på 1740 kilo.

GTR har 305 hester per tonn, mens Porschen må klare seg med 272.

På papiret er dette en lett match for japaneren. Tre sekunder til hundre er Lamborghini-Aventador-fort. Tyskeren trenger «hele» 4,1 sekunder på samme øvelse. 

For å gjøre det hele litt mer spennende har mannen med bilene, Gunnar Birkenfeldt fra Ferdinand Motor, et forslag: Ingen launch control.

Launch control sørger for å gi deg en perfekt start med minimalt med hjulspinn og maks akselerasjon. Uten den kan det være Porschen har noe å stille opp med. 

Rått parti Gang på gang skjer det samme. Japaneren lager hakkesteik av tyskeren. 

Selv uten launch control er GTR brutalt rask av startlinja.

Én gang får GTR-en en dårlig start, men etter et par hundre meter henter den inn Stuttgarts stolthet.

Porschen, som vanligvis kjennes ut som en råtass, blir som en antilope med influensa som jages av en gepard på boler.

Hvilken putter du i garasjen? På papiret kjøper du GTR. Den smadrer de fleste biler under fem millioner og skremmer vannet av både italienere og tyskere.

Svinge kan den også. På Nürburgring tar den rotta på biler som Ferrari Enzo, Carrera GT og Pagani Zonda F. 

Likevel, er du ute etter den beste kjøreopplevelsen, er det Porschen sjekken skrives ut for. Den er ikke raskest, men den er morsomst. 

UTFORDRERNE: På flystripa er det rått parti, men hvilken vil du ha i garasjen? Foto: ANDREAS HANDELAND
UTFORDRERNE: På flystripa er det rått parti, men hvilken vil du ha i garasjen? Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer
SYV MILLIONER: Det hadde vært en fin samling til garasjen. For vel syv millioner får du  1783 hester.Foto: ANDREAS HANDELAND
SYV MILLIONER: Det hadde vært en fin samling til garasjen. For vel syv millioner får du 1783 hester.Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer