Sjekk hvilken som har minst kalorier

Trodde du alle smoothies var like sunne?

SMOOTHIE: DinKost og ShapeUp har fått ernæringsfysiologens vurdering av 13 typer smoothie. FOTO: Petter Berg, HM Foto
SMOOTHIE: DinKost og ShapeUp har fått ernæringsfysiologens vurdering av 13 typer smoothie. FOTO: Petter Berg, HM FotoVis mer

En smoothie gir deg et kjapt, friskt og godt påfyll og hjelper deg til å få inn frukt og bær i hverdagen. Vi viser deg de beste valgene i butikken.

Ingen av smoothiene vi har testet er tilsatt sukker, alle karbohydratene kommer fra fruktsukkeret som naturlig finnes i frukten, bærene og eventuelt grønnsakene som er brukt.

Frukt og bær inneholder generelt lite protein og fett, så stort sett all energien/kaloriene du får i en smoothie kommer fra fruktsukker.

En smoothie gir deg med andre ord rask energitilførsel, og fungerer bra som et mellommåltid (gjerne i kombinasjon med for eksempel noen nøtter), i forbindelse med trening, i stedet for brus, sammen med et måltid eller når du bare har lyst på noe friskt og søtt.

Best i test To av smoothiene får terningkast seks.

Smoothie Jordbær og bringebær har testens laveste innhold av sukker og færrest kalorier.

Mango, gulrot, pasjon har samme energi- og sukekrinnhold som testvinneren, men litt lavere fiberinnhold.

Mettende fiber Når man moser/presser frukt og bær til purè følger også fruktkjøttet med. Dermed får vi i oss fiber, noe som gjør at en smoothie metter litt bedre enn en ren juice.

Produktene vi har testet er nokså like næringsmessig.

Ja, de har like mye «sukker» som brus og saft, men den store og viktige forskjellen er at med fruktsukkeret får du i deg viktig næring, og det er mer som å spise frukten og bærene. Mye sunnere enn bare å få i seg rent, hvitt sukker uten næring.

C-vitamin er det vitaminet du som oftest får mest av i en smoothie i tillegg til andre antioksidanter, men du får også noen andre vitaminer og noen mineraler.

Pluss og minus Smoothiene har fått poeng etter minst energi og karbohydrat, og mest protein og fiber.

Produktene som inneholder konsentrat har fått trekk for det, mens de uten har fått et plusspoeng. Vi presiserer at dette ikke er en smakstest, men en smoothie uten konsentrat vil nok gi en bedre og friskere smak.

LES OGSÅ: Den billigste frokostblandinga er nesten best i test
Vanvittig med kalorier i den feteste dressingen
Sju grøter får terningkast fem

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Smoothie jordbær og bringebær Best i test! Karakter: 6/6 Produsent: Frisk Ica Pris: 19 Mango, gulrot, pasjon Pluss i forhold til testvinner ved å ikke bruke konsentrat. Karakter: 6/6 Produsent: Bama Bendit Pris: 13 Smoothie Blåbær & bringebær Testens høyeste innhold av fiber. Karakter: 5/6 Produsent: Brämhults Pris: 34 Peach & passion fruit smoothie Inneholder bra med fersken slik navnet skulle tilsi. Karakter: 5/6 Produsent: Froosh Pris: 33 Bringebær, jordbær, blåbær Kommer relativt bra ut på sukkerinnhold, men lite fiber. Karakter: 5/6 Produsent: Bama Bendit Pris: 13 Smoothie Ananas & mango Smoothien inneholder hele 40 % ananas i form av juice. Karakter: 4/6 Produsent: Brämhults Pris: 34 Blueberry & raspberry smoothie Forholdsvis lavt energiinnhold og middels på sukker. Karakter: 4/6 Produsent: Froosh Pris: 33 Fruit & fruit smoothie Nest høyest innhold av sukker i testen og middels på energi. Karakter: 4/6 Produsent: Wasa Pris: 20 Smoothie mango og pasjonsfrukt Mer banan enn mango og pasjonsfrukt. Karakter: 4/6 Produsent: Frisk Ica Pris: 19 Smoothie med mango og pasjonsfrukt Inneholder bare 15 % mango og pasjonsfrukt. Karakter: 4/6 Produsent: Chiquita Pris: 18 Granateple solbær banan Testens høyeste energi- og sukkerinnhold. Karakter: 3/6 Produsent: Bama Bendit Pris: 13 Goji, mango, acerola smoothie Nest høyeste energiinnhold og høyt sukkerinnhold. Karakter: 3/6 Produsent: Froosh Pris: 33 Smoothie med blåbær og tranebær Bare 10 % av innholdet kommer fra blåbær og tranebær. Karakter: 2/6 Produsent: Chiquita Pris: 18