SJEKK INNHOLDET AV BÆR: Velg et syltetøy med minst 50 % bær og under 40 % sukker. Mye bær betyr i de fleste tilfeller mer fiber, vitamin C og andre sunne næringsstoffer. Foto: ERIK HELGENESET
SJEKK INNHOLDET AV BÆR: Velg et syltetøy med minst 50 % bær og under 40 % sukker. Mye bær betyr i de fleste tilfeller mer fiber, vitamin C og andre sunne næringsstoffer. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Sjekk hvor mye bær syltetøyet inneholder

Stor test, stem på din favoritt.

(Bramat.no): Syltetøy er laget av bær, og er sånn sett sunt, men en del syltetøy inneholder også relativt mye sukker.

Mye sukker konserverer Mange bær er nokså syrlige, derfor blander vi bærene med sukker når vi lager saft og syltetøy.

Men det er ikke bare for smakens skyld at syltetøy inneholder sukker.

Sukker er nemlig et konserveringsmiddel, og syltetøy er rett og slett en tradisjonell måte å konservere bær på.

Syren fra visse bærer som tyttebær (benzosyre) og stikkelsbær (eplesyre) bidrar også til at syltetøy kan holde seg i flere år under gode lagringsbetingelser.

Bringebær og blåbær er ikke så syrlige og må tilsettes syre, som bl.a. sitronsaft og benzosyre for å holde seg som syltetøy.

Mindre sukker er bedre for helsa og tennene Når sukkerinnholdet reduseres, kortes også holdbarhetstida ned.

Ved å tilsette surhetsregulerende middel som sitronsyre og eplesyre og konserveringsmiddel som kaliumsorbat og natriumbenzoat forlenges holdbarhetstida til tross for lavere sukkerinnhold.

De fleste syltetøy på markedet inneholder derfor disse tilsetningsstoffene. Gevinsten er at mengden tilsatt sukker kan reduseres.

De fleste butikkjøpte syltetøy inneholder rundt 40 % sukker.

Det meste av dette er tilsatt, men noen få prosent sukker kommer naturlig fra bærene.

Hjemmelaget syltetøy Lager du syltetøyet selv, har du en unik mulighet til å lage et syltetøy som inneholder mye bær og lite sukker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal faktisk ikke så mye sukker til for at syltetøyet skal smake søtt og godt.

Husk bare at jo mindre sukker du bruker, jo kortere holdbarhet har syltetøyet.

Et tips er å fryse bærene, og så lage små porsjoner av «syltetøy», der du varmer opp bærene og blander med sukker.

Det beste syltetøyvalget Når du skal velge syltetøy, er det smart å sjekke innholdet av bær og karbohydrater.

Velg et syltetøy med minst 50 % bær. Mer bær betyr i de fleste tilfeller mer fiber, vitamin C og andre sunne næringsstoffer.

Styr unna de søteste syltetøyene. Mengden karbohydrater er i stor grad ensbetydende med mengden sukker.

Velg syltetøy med rundt 40 % sukker eller mindre.

Dersom du ønsker et syltetøy fritt for tilsetningsstoffer, må du enten lage det selv eller kjøpe fra utvalgte produsenter, som bl.a. Hervik.

Syltetøy bør ikke være det vanligste pålegget du bruker.

La det heller være noe du koser deg med i helga eller etter aktiv dag.

Dette har vi testet I denne testen har vi sett på et utvalg bringebærsyltetøy som finnes hos de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye karbohydrater og bær de inneholder.

Mengden karbohydrater representerer mengden sukker og trekker ned, mens mengden bær trekker opp.

De fleste produsenter oppgir bare karbohydrater og ikke sukker, men det er stor sett liten forskjell mellom disse.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på det syltetøyet du liker best.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Nora Hjemmelaget bringebærsyltetøy En av testens vinnere. Bra innhold av bær. Karakter: Produsent: Stabburet AS Lerums Bringebær med eple-syltetøy En av testens vinnere. Inneholder lite sukker sammenliknet med de andre typene, men inneholder kunstig søtstoff. Karakter: Produsent: Lerum Konserves AS Lerums utvalde norske bringebær En av testens vinnere. Bra innhold av bær. Karakter: Produsent: Lerum Konserves AS Hervik Bringebærsyltetøy Bra innhold av bær, og uten konserveringsmidler. Karakter: Produsent: Rogaland Konservefabrikk AS Nora Naturlig lett Greit innhold av bær og sukker. Karakter: Produsent: Stabburet AS REMA 1000 Lett bringebærsyltetøy Greit innhold av bær og sukker. Karakter: Produsent: Rogaland Konservefabrikk AS Coop Bringebær 25% mer bær Relativt mye sukker, men bra innhold av bær. Karakter: Produsent: Røra fabrikker AS Matmesteren Bringebærsyltetøy Relativt mye sukker. Greit innhold av bær. Karakter: Produsent: ICA AS REMA 1000 Bringebærsyltetøy Relativt mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: REMA 1000 Nora Bringebær moste bær Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: Stabburet AS Eldorado bringebærsyltetøy Mye sukker, ok innhold av bær. Karakter: Produsent: Unil AS Smart 365 Bringebærsyltetøy Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: ICA AS First Price Bringebærsyltetøy Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: Unil AS Nora Bringebær Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: Stabburet AS X-tra Bringebærsyltetøy Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: Coop Trading AS Coop Bringebærsyltetøy Mye sukker, ikke spesielt mye bær. Karakter: Produsent: Røra fabrikker AS Askim Frukt og bærpresse Bringebærsyltetøy Får ikke terning pga manglende næringsdeklarasjon. Karakter: - Produsent: Askim, frukt og bærpresse AS Les mer på Bramat.no:
Fiske som mosjon
Hva kjennetegner et sunt måltid?
Vekk med saltsuget!