SIKKERT VALG: Svenske Folksam trekker fram Volvo V40 som en sikker bil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SIKKERT VALG: Svenske Folksam trekker fram Volvo V40 som en sikker bil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Sjekk om bilen din er på lista over de sikreste

Du tipper neppe hvem som er aller sikrest.

• Flere bilsaker på db.no/bil

Autofil/DinSide.no: Å velge ny bil er ingen enkel øvelse.

Størrelse, plass og utstyr er faktisk det enkleste, ettersom det handler om smak, personlige preferanser og behov.

Du vet hva du trenger og ønsker, og ser hva du får.

Men hva med de elementene som i en kritisk situasjon betyr aller mest?

Det er ikke mulig å se på en bil hvor sikker den er.

Testes av eksperter Til sammen tester motorredaksjonen i Dagbladet, Autofil og Din Side rundt 150 biler i året, og samler inn nesten uvirkelige mengder informasjon. Det vi derimot helst unngår å teste, er sikkerheten i praksis.

FØRST UTE: Volvo V40 var første bil ut med utvendig kollisjonspute for å beskytte fotgjengere som eventuelt blir påkjørt. Foto: VOLVO
FØRST UTE: Volvo V40 var første bil ut med utvendig kollisjonspute for å beskytte fotgjengere som eventuelt blir påkjørt. Foto: VOLVO Vis mer

Her må vi rett og slett støtte oss på eksterne fagorganer som gjør den slags på heltid.

I vår del av verden betyr det Euro NCAP. De utfører kollisjonstester av så godt som alle nye biler på markedet, og har nylig avsluttet sine rapporter for fjoråret.

Resultatet er positivt. Utviklingen går definitivt i riktig retning, for bilene blir stadig sikrere.

Dessverre er testene hos EuroNCAP statiske på den måten at alle tester foregår etter en mal.

Heldigvis utvides malen fra tid til annen, noe de sist gjorde i 2009.

Kinesisk overraskelse i NCAP-testen
Den aller sikreste bilen som ble testet av Euro NCAP i 2013, var fra kinesiske Qoros, et merke de færreste her hjemme har hørt om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Qoros 3 er en helt ny modell som har sin premiere i Europa under bilutstillingen i Genève i mars.

Bilen fikk hele 95 prosent score for beskyttelse av voksne, med nær overlegen god beskyttelse av alle kroppsregioner, inkludert nakkesleng.

Også beskyttelsen av barn var meget solid, med 87 prosent.

SIKKER: Kinesiske Qoros har tatt grep om sikkerheten, før de har inntatt det europeiske markedet. Foto: EURO NCAP
SIKKER: Kinesiske Qoros har tatt grep om sikkerheten, før de har inntatt det europeiske markedet. Foto: EURO NCAP Vis mer

I de seinere åra er det lagt ekstra stor vekt på at bilene skal gjøre så liten skade som mulig på fotgjengere ved en påkjørsel.

Også her fikk Qoros 3 et akseptabelt godt resultat, med sine 77 prosent.

Ikke i Norge Når poengsummen for assistansesystemene nådde hele 81 prosent, så ble Qoros 3 belønnet med tittelen for den sikreste bilen Euro NCAP testet i 2013.

Selv om bilen vises til et samlet Europa i mars, så er det foreløpig ikke kommet noen meldinger om en norsk importør for merket.

Enkelte eksisterende aktører har fattet interesse, men ingen er foreløpig meldt som offisiell representant.

Qoros 3 er ikke med i oversikten, ettersom den foreløpig ikke er på markedet.   Fire kriterier Ute i trafikken er som kjent alt svært varierende, og knapt to ulykker er helt like.

Euro NCAP gir score i prosentpoeng i fire testkategorier.

De fire kategoriene er:
• Beskyttelse av voksne

• Beskyttelse av barn

• Beskyttelse av fotgjengere

• Hvilke sikkerhetsanordninger bilen er utstyrt med

Innenfor hver av disse kategoriene er det flere forskjellige elementer som testes, og som gis punktpoeng.

Resultatet fra hver av disse elementene legges så sammen, og kategorien gis et totalt resultat i prosentpoeng i en skala opp til maksimalt 100.

Euro NCAP har dessverre ingen vekting de fire kategoriene imellom, så det er så godt som umulig å sammenlikne to biler, for på den måten å finne den sikreste.
  Autobrems Etter hvert som utviklingen skrider fram, dukker det opp nye elementer som vektlegges ekstra.

Både Euro NCAP og svenske Folksam trekker fram autobrems som den viktigste nyvinningen den siste tida.

RENAULT ZOE: Renaults småbil har fått veldig gode resultater i Euro NCAPs tester. Foto: RENAULT
RENAULT ZOE: Renaults småbil har fått veldig gode resultater i Euro NCAPs tester. Foto: RENAULT Vis mer

Dette er systemer som i forskjellig grad bremser opp når bilen selv oppdager at en ulykke er i ferd med å skje. På den måten veier den opp for førerens uoppmerksomhet eller trege reaksjonstid, og reduserer bremsestrekningen.

Noen systemer bremser bare delvis, mens andre fullfører til det stopper helt. Enkelte systemer er sågar så aktive at de også styrer unna når det ikke finnes andre utveier.

Autobrems er aller best til hjelp i urbane miljøer under 50 km/t, og rundt 25 prosent av potensielle ulykker er beregnet unngått som følge av autobrems.

Underlaget viser også at personskader som følge av påkjørsel bakfra er redusert med hele 64 prosent, takket være slike hjelpesystemer.

Om lag 60 prosent av skader som følge av kollisjoner mellom kjøretøy handler om nakkeslengskader.
  Resultat fra ulykker Svenske Folksam lager årlig sine egne rapporter, og har i tillegg laget et vektingssystem for Euro NCAPs tester.

Basert på dette, og informasjon fra til sammen 158 000 trafikkulykker, lager de årlig en oversikt over markedets aller sikreste biler.

Denne oversikten blir dermed kanskje den mest komplette som finnes for vår del av markedet, i og med at den tar for seg Euro NCAPs grundige, men statiske arbeid, og sammenfatter dette med resultatet fra ulykker i praksis.

QOROS 3: Den aller sikreste bilen som ble testet av Euro NCAP i 2013, var fra kinesiske Qoros, et merke de færreste her hjemme har hørt om. Foto: PRODUSENTEN
QOROS 3: Den aller sikreste bilen som ble testet av Euro NCAP i 2013, var fra kinesiske Qoros, et merke de færreste her hjemme har hørt om. Foto: PRODUSENTEN Vis mer

Vi gir deg her oversikten over markedets sikreste biler i hver klasse.

Ettersom Euro NCAP la om testrutinene i 2009, så er ikke tall fra før dette tatt med, ettersom de ikke er sammenliknbare.

• EURO NCAP-testen Her er vinnerne i de ulike klassene.

Renault Zoe (småbiler)
Dette er den franske produsentens småbil, en bil som kommer til Norge om ikke lenge.

Bilen har fått veldig gode resultater fra Euro NCAP, med 89 prosent av 100 mulige for voksne personer, og 80 prosent for barn.

Her beskyttes hode, hofter og bein på forsetepassasjerene på en god måte ved frontkollisjon, og overkroppen spesielt godt ved sidekollisjon.

Nakkeslengbeskyttelsen er trukket ned til marginal, hvilket er nivå tre fra det beste.

For sikkerhetssystemene er bilen premiert med 85 av 100 mulige prosent.

Qoros 3 (kompaktklassen)
Den sikreste bilen Euro NCAP testet i 2013, er kinesisk.

Den er ikke kommet på markedet enda, men skal vises på bilmessen i Genève.

LEXUS IS 300H: Sikrest blant de store familiebilene Euro NCAP testet i fjor. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LEXUS IS 300H: Sikrest blant de store familiebilene Euro NCAP testet i fjor. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Kompaktklassen er den typen bil det selges mest av i Europa, så det er ikke veldig tilfeldig at det er her Qoros satser. Med 95 prosent score for voksne, og 87 prosent for barn, har Qoros 3 ryddet bordet.

Den har også god beskyttelse mot nakkesleng, og er skånsom mot fotgjengere.

I tillegg har kineserne puttet på med sikkerhetsutstyr som er velfungerende nok til å få 81 prosent av 100 mulige.

Lexus IS 300h (familiebiler)
Euro NCAP har trukket fram Lexus IS 300h som en av de sikreste bilene i klassen store familiebiler, og den sikreste de testet i denne klassen i 2013.

Aller best beskytter den voksne personer, og da først og fremst i forsetene, og med hode og hofteparti som best. I tillegg får den gode resultater for beskyttelse mot nakkesleng.

Vern av barn mellom 18 måneder og tre år har også fått toppscore.

Et aktivt panser beskytter eventuelle fotgjengere som måtte bli påkjørt på en mer skånsom måte enn det som er vanlig.

Kia Carens (flerbruksbil)
Carens gjorde en veldig god figur under Dagbladets kåring av Årets Bil.

KIA CARENS: Er trukket fram som den sikreste flerbruksbilen, og gjorde også en god figur i Dagbladets kåring av Årets bil. Foto: KNUT MOBERG
KIA CARENS: Er trukket fram som den sikreste flerbruksbilen, og gjorde også en god figur i Dagbladets kåring av Årets bil. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Den er også hedret av Euro NCAP for sin sikkerhet, og trukket fram som den sikreste flerbruksbilen i året som gikk.

Bilen har fått hele 94 prosent score for beskyttelse av voksne personer i forstolene, med påfølgende gode resultater for nakkeslengbeskyttelse.

Den har noe mer moderate resultater med 76 prosent for barn i baksetet.

Særlig frontfangeren er trukket fram for å være så skånsom som det er mulig å gjøre den under påkjørsler av fotgjengere.

Jeep Cherokee (liten SUV)
De har ikke lang og god tradisjon for å få gode resultater i kollisjonstester, men det er tydelig at den amerikanske produsenten har lagt seg i selen.

Nye Cherokee har fått gode resultater over det hele, med 92 prosent for voksne, 79 pst. for barn, 67 pst. for fotgjengere og 74 pst. for aktivt sikkerhetsutstyr.

Det skorter fortsatt litt på nakkeslengbeskyttelse, og den har ned mot marginal beskyttelse enkelte steder i fronten.

JEEP CHEROKEE: Beste kompakt-SUV testet i 2013, men det skorter fortsatt litt på nakkeslengbeskyttelsen. Foto: JEEP
JEEP CHEROKEE: Beste kompakt-SUV testet i 2013, men det skorter fortsatt litt på nakkeslengbeskyttelsen. Foto: JEEP Vis mer

Dette er likevel nok til toppscore, og til å bli beste kompakt-SUV testet i 2013.

Hyundai Santa Fe (stor SUV)
Riktig nok ble den testet i 2012, men Santa Fe fikk veldig gode resultater.

Med 96 prosent for voksne, 89 prosent for barn, er det et stort skritt i riktig retning i forhold til den forrige modellen, som ikke engang nådde fem stjerner.

Det eneste som kunne vært noe bedre var nakkeslengbeskyttelsen, den er bare marginal.

Både 18 måneder gamle barn i stol, og treåringer i stol i kjøreretning, skal komme godt fra det.

HYUNDAI SANTA FE: Best av de store SUV-ene. Den fikk veldig gode resultater da den ble testet i 2012.  Foto: PRODUSENTEN
HYUNDAI SANTA FE: Best av de store SUV-ene. Den fikk veldig gode resultater da den ble testet i 2012. Foto: PRODUSENTEN Vis mer