KOLLISJONSIKKER? Det er store forskjeller på hvordan bilmodeller takler kollisjoner. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX.NO
KOLLISJONSIKKER? Det er store forskjeller på hvordan bilmodeller takler kollisjoner. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX.NOVis mer

Sjekk om din bil kan være en dødsfelle

Full pott i krasjtest er ikke nok, viser tall fra ekte ulykker.

Småbiler kan være rene dødsfeller, spesielt i kollisjon med SUV-er, viser omfattende studier av virkelige ulykker.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har analysert 105000 bilulykker med 29000 personskader i tidsrommet 1995- 2008.

 MEST SIKKER: Er du på jakt etter en sikker bruktbil, er Toyota Avensis produsert mellom 2003 og 2008 det beste valget. Foto: KJELL MAGNE AALBERGJSØ
MEST SIKKER: Er du på jakt etter en sikker bruktbil, er Toyota Avensis produsert mellom 2003 og 2008 det beste valget. Foto: KJELL MAGNE AALBERGJSØ Vis mer

Oversikten viser at den aller sikreste modellen i denne tidsperioden er Toyota Avensis produsert i perioden 2003- 2008.

Se tabell nederst i saken.

Minst 30 prosent sikrere Volvo V70/S60/S80 (1998-2006) og Saab 9- 5 (1998-2010) er noen av modellene som også havner høyt på lista.

 BLIKKBOKSER: Mange eldre småbiler er rene blikkbokser og dermed ekstra usikre biler å ferdes i. Sikkerheten i nyere småbiler er sterkt forbedret i forhold til modeller fra 80- og 90- tallet. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO
BLIKKBOKSER: Mange eldre småbiler er rene blikkbokser og dermed ekstra usikre biler å ferdes i. Sikkerheten i nyere småbiler er sterkt forbedret i forhold til modeller fra 80- og 90- tallet. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO Vis mer

Det samme gjelder Mitsubishi Galant (1997-2003) og Mazda 626 (1998-2002).

Felles for disse modellene er at de er minst 30 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen.
I den andre enden av skalaen finner vi småbiler som Citroën AX (1987-1993), Citroën BX (1983-1993) og Renault 5 (1985-1990).

Men også nyere biler som Hyundai Elantra (1991-1995), Honda Civic (1992-1996) og Fiat Punto (1994-1999) har svært dårlige resultater.

Samsvarer I sine analyser de siste årene har Folksam også tatt med resultatene fra kollisjonstestene utført av EuroNCAP.

 SOLIDE: Folksams studier viser at mange Volvo-modeller, som V70, er bygget som de gjerne kalles på folkemunne: «sosialdemokratiske panservogner». Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO
SOLIDE: Folksams studier viser at mange Volvo-modeller, som V70, er bygget som de gjerne kalles på folkemunne: «sosialdemokratiske panservogner». Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO Vis mer

Ofte er det godt samsvar mellom resultatene i kollisjonstestene og det virkelige liv.

- En sammenlikning mellom EuroNCAPs og våre resultater viser at personer i en bil som får fem stjerner i EuroNCAP i en kollisjon har cirka 70 prosent lavere risiko for skader med dødelig utfall enn en bil som får to stjerner. Biler med gode resultater i kollisjonstester er også sikre i det virkelige liv, fastslår trafikkforskningssjef Anders Kullgren hos Folksam.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer realistiske Likevel anser Folksam egne studier fra virkelige ulykker for å være mer realistiske og dermed også bedre enn tallene fra EuroNCAP.

 VIKTIG KRASJTEST:  Resultatene fra krasjtester samsvarer ofte med hva forsikringsselskapet Folksam finner ut i felten. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX.NO
VIKTIG KRASJTEST: Resultatene fra krasjtester samsvarer ofte med hva forsikringsselskapet Folksam finner ut i felten. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX.NO Vis mer

- EuroNCAP tester bare et fåtall scenarier der de ser for seg at biler krasjer med biler av tilsvarende størrelse. Ute på veiene kolliderer jo biler av ulik størrelse, og da vinner de store på bekostning av de små bilene. Først i 2009 begynte EuroNCAP med testing av påkjørsler bakfra. Modellene som har gode resultater begge steder er de sikreste.

Analysene viser at antallet døde og invalidiserte i trafikken ville bli redusert med 30 prosent om alle hadde valgt biler fra den beste sikkerhetsklassen i Folksams resultatliste.

David mot Goliat SUV-er blir stadig mer populære og utgjør en kraftig trussel mot andre personbiler takket være sin høye vekt, størrelse og høyreiste frontstruktur. Dette setter mindre bilers sikkerhetssystemer ute av spill.

SUV-enes design øker også skaderisikoen for myke trafikanter.

- Resultater fra USA viser at dødsrisikoen er tredoblet for personer i en vanlig personbil hvis den kolliderer med en SUV i stedet for med en bil av sin egen størrelse. Sjudoblet, om vi snakker om en frontkollisjon.

 FOLKSAMS ANALYSE: Toppscore, minst 30 prosent bedre enn snittet, finnes bare blant de større bilmodellene «De sikre» er ellers minst 20 prosent bedre enn snittet. «Mindre sikre» er modellene Folksam mener er «ikke bedre enn snittet». I småbilklassen er det som ventet lagt flere «mindre sikre» modeller enn i de større klassene. Produksjonsår står oppført etter modellnavnet.
FOLKSAMS ANALYSE: Toppscore, minst 30 prosent bedre enn snittet, finnes bare blant de større bilmodellene «De sikre» er ellers minst 20 prosent bedre enn snittet. «Mindre sikre» er modellene Folksam mener er «ikke bedre enn snittet». I småbilklassen er det som ventet lagt flere «mindre sikre» modeller enn i de større klassene. Produksjonsår står oppført etter modellnavnet. Vis mer

- I EuroNCAP får SUV-er generelt dårligere resultater enn vanlige personbiler. Deres sikkerhet oppnås primært på bekostning av andre biler, sier Kullgren.

Les mer:
Så fort må du kjøre for å miste lappen
Disse spørsmålene ryker du på til førerkortet
Så mye koster det å fortolle
Vi har testet bilen din