VENTER:  Eier Baljit Singh på restaurant New Delhi India i Oslo venter seg smilefjes. Foreløpig har han satt opp sitt eget smilefjes. Og venteplakat fra Mattilsynet. Smilefjesordningen skal gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder. Foto: ROLF ØHMAN/AFTENPOSTEN
VENTER: Eier Baljit Singh på restaurant New Delhi India i Oslo venter seg smilefjes. Foreløpig har han satt opp sitt eget smilefjes. Og venteplakat fra Mattilsynet. Smilefjesordningen skal gjøre hygienen bedre og maten tryggere på norske serveringssteder. Foto: ROLF ØHMAN/AFTENPOSTENVis mer

Sjekk om din favorittrestaurant har fått smilefjes

Nå kan du skygge banen om du ser sur munn på døra.

- Jeg ser de sjekker restaurantene rundt oss. De kommer nok i neste uke, sier Baljit Singh, eier av restaurant New Delhi India i Oslo.

Han tror ikke han har noe å frykte når Mattilsynet kommer for å granske restauranten hans.
 
- De var her i fjor og hadde ikke noe å utsette, bortsett fra at de ønsket seg en liten skillevegg. Veggen fikk de, sier Singh, som satser på  smilefjes.

Foreløpig har han satt opp «venteplakat» fra Mattilsynet på døra.

Restaurantene vurderes nå fortløpende. Resultatene legges ut så snart besøket er over. Restaurantene som fikk besøk i forrige uke, har allerede fått resultatet offentliggjort på Mattilsynets smilefjesliste på nettet.
 
Vil du sjekke din yndlingsrestaurant? Hvis restauranten har hatt besøk, finner du resultatet på Matportalen.

8000 sjekkes Singh er positiv til den nye smilefjes-ordningen, som fra årsskiftet er innført over hele landet.

Innen året er omme skal 8000 restauranter og kafeer ha fått Mattilsynet på besøk.

SMILER: Mattilsynet hadde ikke noe å utsette på restaurant Egon. Smilefjeset er på plass bare noen dager etter at ordningen trådte i kraft. Her skal du være trygg når du spiser. Foto: NTB SCANPIX
SMILER: Mattilsynet hadde ikke noe å utsette på restaurant Egon. Smilefjeset er på plass bare noen dager etter at ordningen trådte i kraft. Her skal du være trygg når du spiser. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

250 inspektører reiser fra sted til sted for å sjekke hygiene, renhold, rutiner og om restaurantene overholder allergenmerkingen på menyene.

Smiler på Egon's Bibliotekbaren og Bristol Grill på Bristol Hotel i Oslo har allerede fått smilefjes på døra.

Det samme har andre sentrumsrestauranter som Egon's, Hambros, Mc'Donalds, Sabaki og TGI Fridays på Karl Johan. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

TGI Fridays Restaurant har allerede opplevd å få uheldige anmerkninger. Det skjedde for et år siden. Siden har restauranten lært. Nå er det smil over hele linja.

Det samme har restauranten Ett Glass, som kom elendig ut i fjor Da var håndhygienen dårlig, lokalene ikke rene nok.

Prøveordning suksess Ordningen har allerede vært gjennom en lang prøveperiode i Trøndelag, Møre og Romsdal, hvor både gjester, restauranter og Mattilsynet ønsket en videreføring.

- I begynnelsen var det en del sure munner på døra, men restaurantene skjerpet seg. Nå er det veldig mange smilefjes, forteller Ole Fjetland, direktør for mat i Mattilsynet.

TRYGG: Krimforfatteren Camilla Läckberg er blant de mange som har latt seg intervjue I Bibliotekbaren på Bristol. Skulle hun komme tilbake, kan hun være trygg på at det ikke er noe muffens verken med hygienen eller rutinene. Smilefjeset er på plass. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
TRYGG: Krimforfatteren Camilla Läckberg er blant de mange som har latt seg intervjue I Bibliotekbaren på Bristol. Skulle hun komme tilbake, kan hun være trygg på at det ikke er noe muffens verken med hygienen eller rutinene. Smilefjeset er på plass. Foto: OLE C. H. THOMASSEN Vis mer

Mattilsynet har i forbindelse med den nye ordningen innført et nytt IT-verktøy. Nå skjer alt på inspektørens bærbare pc. Feil og mangler registreres fortløpende. Når besøket er over vet restauranten hva som må rettes opp.

- Restaurantene behøver ikke gå og grue seg for svar i posten. Og når feilen er rettet, kommer smilefjeset umiddelbart etter vår oppfølging. Spisestedet har krav på ny vurdering senest 10 dager etter at de har rettet feilen, sier Ole Fjetland.

Han understreker at Mattilsynet ønsker dialog og samarbeid med spisestedene.

- Dette er et stort løft for oss og vi går til oppgaven med ydmykhet. Gjør vi feil underveis skal vi innrømme dem og forbedre oss, vi også. 

Hovedinntrykket er at de fleste restaurantene har sitt på det tørre.

SAMARBEID: Både Mattilsynet og restaurantene er positive til ordningen. Her prosjektleder Bente Elisabeth Lind (t.h) i Mattilsynet og Lars Erik Vesterdal, kjøkkensjef på Rica Nidelven Hotell. Foto: GORM KALLESTAD/ SCANPIX .
SAMARBEID: Både Mattilsynet og restaurantene er positive til ordningen. Her prosjektleder Bente Elisabeth Lind (t.h) i Mattilsynet og Lars Erik Vesterdal, kjøkkensjef på Rica Nidelven Hotell. Foto: GORM KALLESTAD/ SCANPIX . Vis mer

- Det er ikke noe nytt at vi inspiserer. Mange har allerede rettet opp feil. Generelt er det svært trygt å gå på restaurant i Norge, sier Fjetland.

Litt å jobbe med En stikkprøve blant restaurantene som har fått besøk på nyåret, viser at mange smilefjes er kommet.

I tillegg til steene som er nevnt, kan du for eksempel trygt spise lunsjen din på Wraps & Coffee i Vika i Oslo. Både håndvask, merking av allergeningredienser, rutiner og nedkjøling er som det skal.

Men noen har litt å jobbe med i januar. Lunsj House i Ruseløkkveien og Hard Rock Cafe på Karl Johan er blant dem som må rette opp småfeil.

Pizza Crudo på Karl Johan må også vente litt på smilefjeset. Det samme må Lemongrass og O'Learys.

Hos sistnevnte mangler hygienisk standard og rutiner for nedkjøling av varm mat

PLAKAT: Restauranter og spisesteder som har alt på stell med tanke på hygiene, renhold og håndtering av mat, kan regne med å få et smilefjes fra Mattilsynet. Steder som slurver, risikerer en sur munn. Foto: CORNELIUS POPPE/NTB SCANPIX
PLAKAT: Restauranter og spisesteder som har alt på stell med tanke på hygiene, renhold og håndtering av mat, kan regne med å få et smilefjes fra Mattilsynet. Steder som slurver, risikerer en sur munn. Foto: CORNELIUS POPPE/NTB SCANPIX Vis mer

Kafé Fiasco kan foreløpig regne seg som en suksess. Ingen av inspektørene har vært på besøk til nå.