Et smil ekstra: Vær den hyggelige kunden  og passasjeren. Det lønner seg alltid. Foto: Odd Roar Lange
Et smil ekstra: Vær den hyggelige kunden og passasjeren. Det lønner seg alltid. Foto: Odd Roar LangeVis mer

Sjekk om du er den perfekte flypassasjeren

Og dermed sikre deg sjansen til oppgradering når den byr seg.

(Dagbladet): Finnes egentlig den perfekte flypassasjeren?

Ja, sier norske flyvertinner til Dagbladet. Til sammen har de over 50 års erfaring fra yrket som flyvertinne.

- Å være blid og glad er alltid kjærkomment om bord, sier Tone Sporsheim, kabinansatt i SAS.

- Hos meg er jeg glad bare noen smiler, sier hei og takk, og gjerne takk for turen. På fulle fly innenfor land i Europa blir du populær hos de som sitter bak deg hvis du ikke slår ned seteryggen. Man kan gjerne kjøpe litt ombord og kose seg på tur, sier Sporsheim.

- Slå av en liten prat med oss er også alltid koselig. Vi er jo stort sett hyggelig, smiler den erfarne kabinansatte.

-Hvordan går jeg frem for å kunne bli oppgradert?

- Dette er det gaten som gjør. De velger stort sett etter fargen på bonuskortet. Ellers er det nok klesstil som avgjør. Som betalende er du velkommen i den klesstilen du selv ønsker. Skal du oppgraderes har SAS en definert kleskode. Ellers er det vel også oppførsel som gjelder her, sier Tone Sporsheim.

Når de trenger noen som må flyttes fra økonomiklasse til businessklasse kan det være akkurat deg de plukker ut. De vil nemlig helst ha de beste gjestene på de gode plassene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal det gjøres Her er 10 triks for å bli den perfekte flypassasjer:

1. Du har pakket så mye som mulig i innsjekket bagasje. Og bruker heller to tikiloskofferten enn én på 20 kilo. De som håndterer bagasje inn og ut av flyet hater tunge kofferter og behandler de tunge dårligere enn de lette! Alle toalettsaker legges i innsjekket bagasje. Viktige medisiner tar du med i håndbagasjen.

2. Du har tatt av deg belte, store klokker, metallsmykker etc og har lagt dette i håndbagasjen før du kommer til sikkerhetskontrollen. Medisiner (se pkt 1) er lagt i plastpose på forhånd. Ta gjerne med en hjemmefra, men husk at den ikke må romme over 1 liter. Tips: Ta gjerne med deg en ekstra pose fra sikkerhetskontrollområdet. denne bruker du på din neste reise.

3. Ombordstigningskortet ligger lett tilgjengelig. Dersom du har det på mobiltelefonen tar du en skjermdump slik at du finner den lett selv om det er dårlig nettilgang på flyplassen. Ha alltid en papirversjon i «back-up». Hva gjør du ellers hvis du går tom for strøm på mobilen?  Det er nok å klippe ut strekkoden på papirbilletten og ha den i lommeboka.

4. PC/MAC/Nettbrett ligger lett tilgjengelig slik at du i en håndvending får tatt den ut av håndbagasjen og får lagt den i egen kurv i sikkerhetskontrollen.

5. Du tar sikkerhetskontrollen med et smil. Også hvis du blir plukket ut i tilfeldig kontroll.

6. Ved gaten: Hold deg klar når ombordstigningen starter. Vent til ditt seteområde ropes opp. Dersom du har spesielle ønsker kan du ta opp dette med personalet her. Vær hyggelig. Alle liker en trivelig reisende.

7. Inne i flyet. Gå til side når du er kommet til din seterad slik at de bak deg kommer forbi. Gi en hjelpende hånd til småbarnsmødre som har hendene fulle med barnet. Siden du har med deg lite ekstra klær, og bare en liten håndbagasje, går det kjapt å legge jakken i hyllen over deg, og den lille håndbagasjen under setet foran.

Dermed finner du både datamaskin/bok/drikkeflaske etc når flyreisen starter. Legg merke til hvordan sikkerhetsbeltet ligger i stolsetet (mer om dette i punkt 10)

8. Du slår aldri ned seteryggen under flyreisen med mindre det ikke sitter noen bak deg. Dersom du ikke flyr business class er det trangt nok som det er. Har du noen gang likt at han/hun foran deg slår ned sin seterygg?

9. Du bruker aldri knappen som brukes for å tilkalle kabinpersonalet uten at det er helt nødvendig. De kommer forbi seteraden din mange ganger i løpet av flyturen, og du er ikke noen viktigere reisende enn de andre rundt deg. Vent til det er din tur. Og fremfor alt: ikke klag til cabinpersonalet over forsinkelser. De er minst like lite interessert i dette som deg. Og det er ikke deres skyld at flyet er forsinket.  

10. Ved ankomst på reisemålet. Du spretter aldri opp før flyet har stoppet helt opp. Og når flyet har stanset, ta det med ro. Det går ikke raskere selv om du fyker opp og ut i midtgangen. Rydd opp etter deg.

Ta med deg gamle aviser og søppel som ikke er blitt samlet inn. Legg gjerne sikkerhetsbeltet på plass i setet slik det var da du kom om bord (se pkt 7). Dette sparer kabinpersonalet for mye arbeid før neste avgang.

Forsinkelsen: De kabinansatte har like lite lyst på forsinkelser som deg. Det er derfor ingen grunn til å klage til dem, selv om flyet er forsinket. Foto. Odd Roar Lange
Forsinkelsen: De kabinansatte har like lite lyst på forsinkelser som deg. Det er derfor ingen grunn til å klage til dem, selv om flyet er forsinket. Foto. Odd Roar Lange Vis mer