LYNRASK: Bilen skal ifølge produsenten klare 0 - 100 på ekstreme 2,8 sekunder, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 305 km/t. Foto: Rimac Automobili
LYNRASK: Bilen skal ifølge produsenten klare 0 - 100 på ekstreme 2,8 sekunder, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 305 km/t. Foto: Rimac AutomobiliVis mer

Sjekk ut elbilen med over 1000 hester

Det kroatiske bilmerket har du neppe hørt om.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Nye biler fra Kroatia er ikke det vi er mest vant til. Landet har faktisk ingen bilindustri per dags dato, men det ser altså ut til å endres nå.

Frankfurt-utstillingen skal nemlig et firma som kaller seg Rimac Automobili vise frem en konseptbil. Og det er ikke en hvilken som helst konseptbil. Dette er en elbil med vanvittige 1088 hester og 3800 Nm.

EKSKLUSIVE MATERIALER: Bilen ser ut til å være en orgie av karbonfiber og aluminium. Foto: Rimac Automobili
EKSKLUSIVE MATERIALER: Bilen ser ut til å være en orgie av karbonfiber og aluminium. Foto: Rimac Automobili Vis mer

En av fordelene med elektrisk drevne superbiler, er at maksimal kraft er tilgjengelig helt fra stillestående. Det betyr at hvis denne bilen er reell, råder høyrefoten over 3800 Nm i lyskrysset. Det er mer enn tre ganger så mye som i hyperbilen Koenigsegg Agera R!

Ifølge Rimac skal bilen klare sprinten til hundre på ekstreme 2,8 sekunder, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 305 km/t. Akselerasjonsmessig er dette i samme gate som verdens raskeste bil, Bugatti Veyron Super Sport.

Rekkevidde på 60 mil Produsenten melder at batteriene har en rekkevidde på 60 mil, men som alltid varierer det med kjørestil. Vi tviler på at de vil holde så lenge hvis du utnytter kreftene fullt ut. Vi vet foreløpig ikke hvordan bilen ser ut i sin helhet, men detaljbildene vi har fått tilgang til, sladrer om mye karbon og lekre former.

Det ser også ut til at et sett med karbonkeramiske bremser skal stå for stoppkraften. Om denne bilen noen gang kommer på markedet, og i så fall når, er fortsatt uklart. Drømmeprosjekter som dette har vi sett mange av opp gjennom årene, og dessverre er det bare et fåtall som faktisk kommer i produksjon.

KARBONKERAMISKE BREMSER: Voldsomme bremser skal sørge for stoppkraften, men hinter samtidig om at dette ikke blir noen billig bil.  Foto: Rimac Automobili
KARBONKERAMISKE BREMSER: Voldsomme bremser skal sørge for stoppkraften, men hinter samtidig om at dette ikke blir noen billig bil. Foto: Rimac Automobili Vis mer

På den annen side var det nok mange som sa det samme da Koenigsegg viste frem sin første bil på Paris-utstillingen rett etter årtusenskiftet. Hvis bilen kommer i produksjon, så blir det nok en bil for de få. De nevnte bremsene er for eksempel ikke billige. På en Mercedes SLS AMG koster slike bremser alene rundt 100.000 kroner.

Les også:
Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen
Tre biler for den travle familier
Test deg selv: Kan du parkeringsreglene?
Vi har testet 571 biler

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.