MINI I SOLNEDGANG: Med Øresundbrua som bakgrunn ser vi her Minis oppgraderte Countryman og Paceman. Foto: MINI
MINI I SOLNEDGANG: Med Øresundbrua som bakgrunn ser vi her Minis oppgraderte Countryman og Paceman. Foto: MINIVis mer

Sjekk ut Minis siste nyheter

Mini Countryman og Paceman er pyntet opp, men alt i alt er det beskjedne nyheter de har å vise til.

Dinside Det jobbes hardt og intensivt i Mini om dagen etter noen rolige år. For tidligere i år kom Mini Hatch, som originalen heter, og nyhetene framover kommer nærmest på løpende bånd.

Til høsten kommer fem-dørsversjonen av Mini Hatch, og neste år kommer en helt ny Clubman som vil bli større enn dagens Countryman. Men ferskest er endringene på modellene som er tilgjengelig med firehjulstrekk.

Stor oversikt over Norges 10 billigste firehjulstrekkere

Vi snakker da om Paceman og Countryman, som knapt har rukket å være med oss i henholdsvis to og fire år. Likevel er begge modellene nå gjenstand for det som på fagspråket heter «minor change».

HOLY COW: Nye Mini Countryman er ikke mye endret, men det er nok til å interessere kveg. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN/AUTOFIL
HOLY COW: Nye Mini Countryman er ikke mye endret, men det er nok til å interessere kveg. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN/AUTOFIL Vis mer

Det betyr en liten facelift hvor det kun er gjort mindre oppdateringer. Og vi kan virkelig si det er snakk om små endringer på bilene før den berømte midtlivskrisa inntreffer.

Små endringer For der 43 år gamle menn begynner å farge håret, tar fettsuging og generelt strever livet av seg for en ny kropp til Birkebeiner-trippelen, nøyer Mini seg med å gjennomføre såpass få endringer at de strengt tatt kunne vært summert opp på en post-it-lapp.

Countryman/Paceman, som i bunn og grunn er samme bilen bortsett fra at sistnevnte kun har fire sitteplasser og tre dører, leveres nå med tre nye farger. Nye felger er tilgjengelig, grillen er endret, kjørelysene har kommet i LED-format og listene rundt lyktene kan du få levert i blank, sort farge, om du betaler ekstra for det. Velger du Cooper S-motor er S-emblemet nå synlig i grillen, og motoren har fått seks ekstra hestekrefter — totalt 190 hk.

TRENGER LUPE: Du trenger godt syn for å se eksteriør-endringene på faceliften. Foto: MINI
TRENGER LUPE: Du trenger godt syn for å se eksteriør-endringene på faceliften. Foto: MINI Vis mer

Generelt har motorene blitt mer effektive med hensyn til forbruk og utslipp.

Mer utstyr er også blitt standard, blant annet en ny ALL4-styling-pakke. På innsiden kommer endringene til syne ved at bakgrunnen på instrumentpanelene er blitt mørk. Dessuten er det gjort noen småendringer på en list hist og her. Ellers ser det nær sagt identisk ut som tidligere. Tilkoblingsmulighetene er blitt bedre med Mini-app, som knytter deg opp mot Facebook, Twitter og så videre.

Fortsatt støy På klingende tysk-engelsk forteller Mini-folket gladelig at de også har redusert støynivået, særlig fra bakre del av bilen.

Men under vår prøvekjøring, som i hovedsak fant sted på svenske veier med tilsvarende norsk asfaltkvalitet, virker støynivået å være uendret.

I forkant av prøvekjøringen kjørte nemlig undertegnete en Countryman fra før faceliften ble gjort.

Det er påfallende hvor mye hjulstøy som fortsatt trenger gjennom i kupeen. Jeg hadde vel også sett for meg at Mini forbedret selve materialkvaliteten i store deler av interiøret, som i dag er for billig i forhold til prisen du betaler. Det ser bra ut, men det står ikke i stil til kjøreegenskapene, som er svært gode.

Til dere som ventet at også Countryman/Paceman skulle komme med tre-sylindret motor, så må dere vente på et generasjonsskifte. Countryman/Paceman er i dag produsert ved en annen fabrikk enn den nye Mini-en, og det er årsaken til de store variasjonene mellom modellene.

Summa summarum så er det beskjedne nyheter Mini har å komme med ved denne faceliften. Men tyskerne hviler ikke av den grunn. Det vil vi nok for alvor se allerede til høsten.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.