NY NESE OG NYTT
ØYE: Inger Tysland har
for lengst mistet oversikten
over hvor mange ganger
hun har fjernet kreft. Nesen
er ny, bygget opp med hud
fra ryggen hennes. Hun
mistet sitt venstre øye da
hun fikk en infeksjon etter
en øyeoperasjon. Foto: Svend Aage Madsen og privat
NY NESE OG NYTT ØYE: Inger Tysland har for lengst mistet oversikten over hvor mange ganger hun har fjernet kreft. Nesen er ny, bygget opp med hud fra ryggen hennes. Hun mistet sitt venstre øye da hun fikk en infeksjon etter en øyeoperasjon. Foto: Svend Aage Madsen og privatVis mer

Sjeldent syndrom: Inger har fjernet kreft over 1000 ganger

I over 50 år har legene funnet nye tilfeller av kreft hos Inger Tysland (70) – noen ganger flere hver måned.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Inger Tysland (70) fra Tranby i Buskerud har for lengst mistet oversikten over hvor mange ganger hun har fått høre legene si «Du har kreft». Hun er nemlig født med en genfeil som fører til det sjeldne Gorlin syndrom.

Syndromet er forholdsvis ukjent, også blant leger.

- Men i mitt tilfelle fører det til at jeg i alle år har utviklet hudkreft og godartede cyster over alt på kroppen, sier Inger.

Tilstanden er arvelig, og nedarvet gjennom generasjoner.

- Til å begynne med syntes jeg det var rart at så mange i familien slet med det samme. Faren min ble tidlig syk, akkurat som farfar og oldefar, minnes 70-åringen.

Tidlig syk

Hun var bare 19 år gammel da legene oppdaget det første tilfellet av hudkreft i pannen hennes. Det var et såkalt basalcellekarsinom.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn