MER: Nordmenn spiser mer sjokolade enn tidligere. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
MER: Nordmenn spiser mer sjokolade enn tidligere. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Sjokoladeforbruket fortsetter å øke

Nordmenn spiser 9,7 kilo sjokolade hver i løpet av et år, og totalt 14,6 kilo søtsaker.

Ifølge Helsedirektoratets rapport «Utviklingen i norsk kosthold 2014» har nordmenns sjokoladeforbruk fortsatt å øke. Forbruket var i 2013, som er året rapporten tar utgangspunkt i, på 9,7 kilo. Det er det høyeste sjokoladeforbruket siden 2008. Da ble det registrert 9,9 kilo per person i året, det høyeste forbruket siden målingene startet i 1960.

Siden 1960 har sjokoladeforbruket økt med 7,4 kilo per person årlig.

— Vi ser at sjokoladeforbruket øker, mens andre sukkervarer ligger mer flatt, forklarer divisjonsdirektør i Helsedirektoratet Knut-Inge Klepp.

— Det har vært en nedgang i sukret brus siden 2000 og brus med kunstig søtning har også hatt en liten nedgang. Det er positivt, sier han videre.

Tre ganger så mye penger på sukkervarer som fisk
Nordmenn flest spiser mindre fisk enn de burde, selv om det har vært en liten økning fra 2012 til 2013.

— Nordmenn bør spise mindre kjøtt, spesielt rødt og behandlet kjøtt, og heller spise mer fisk, sier Klepp og legger til:

— Vi bruker nesten tre ganger så mye penger på sukkervarer, brus, saft og juice som vi bruker på fisk.

Byttet ut smør med olje
Smør, rent sukker og honning hadde den største nedgangen i 2013. Men vi spiste også mer ost, margarin, frukt, bær og godteri enn før.

Helsedirektør Bjørn Guldvog var godt fornøyd med at mange bytter ut smør med olje.

— Det gir en bedre balanse i kostens fettsyresammensetning. Det er god dokumentasjon for at man kan redusere risikoen for hjertesykdom ved å bytte ut en del av det mettede fettet med flerumettet fett, sier Guldvog til NTB.

Forbruket av frukt og grønnsaker har økt betydelig over tid, men det er spesielt frukt og bær som trekker veksten i 2013. Omsetningen av grønnsaker har ikke vokst siste året.

— Næringen har gjort et systematisk arbeid med å gjøre bær lett tilgjengelig i butikk. Denne satsingen synes nå godt på statistikken, og det forteller oss at valgene produsentene og dagligvarehandelen gjør, har stor innflytelse på forbrukeren, sier Guldvog.