Halden 20171027. Ann-Kristin Grødahl har store smerter i alle ledd og har syv forskjellige diagnoser.  Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
Halden 20171027. Ann-Kristin Grødahl har store smerter i alle ledd og har syv forskjellige diagnoser. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .Vis mer
muskelsmerter

Sju råd mot muskelsmerter: Ann-Kristin (49) har hatt vondt i 30 år

Nordmenn som røyker, er overvektige og har lav utdanning og dårlig selvopplevd helse rammes oftere av muskelsmerter enn andre, viser ny forskning fra Tromsø-undersøkelsen.

Smerter i minst tre måneder

En av fire nordmenn har muskel- og skjelettplager, ifølge Oslo universitetssykehus. Samtidig er det den vanligste årsaken til sykefravær og uføretrygd i Norge, og det har økt betydelig siden 70-tallet.

Ifølge Folkehelseinstituttet er smertene ikke noe mange dør av, men heller med.

Tobarnsmamma Ann-Kristin Grødahl (49) lever med daglige sterke muskel- og skjelettplager.

- Men jeg passer ikke inn i stereotypen som denne undersøkelsen viser. Jeg har en BMI på 24, jeg røyker ikke og jeg har høy utdanning, sier hun når Dagbladet møter henne hjemme i Halden i Østfold.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn