FORNØYD MED SPREK BIL: - Vi er veldig fornøyd med familiens nye Ford Focus 1,0 Ecoboost. Jeg skal snart begynne på skole i Oslo, men trenger ikke tenke på kjøreforbudet om vinteren nå som jeg har bensinmotor. Den lille bensinturbomotoren er både sprek og komfortabel, og man hører knapt at den går, forteller Britt Iren Gorseth (34) fra Vestby. Datteren Sara på snart fem år er helt enig: - Mammas nye bil er kjempekul! Foto: PETTER HANDELAND
FORNØYD MED SPREK BIL: - Vi er veldig fornøyd med familiens nye Ford Focus 1,0 Ecoboost. Jeg skal snart begynne på skole i Oslo, men trenger ikke tenke på kjøreforbudet om vinteren nå som jeg har bensinmotor. Den lille bensinturbomotoren er både sprek og komfortabel, og man hører knapt at den går, forteller Britt Iren Gorseth (34) fra Vestby. Datteren Sara på snart fem år er helt enig: - Mammas nye bil er kjempekul! Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Skal du kjøpe ny bensinbil i år?

Her er de beste. Se lista.

• Du finner lista over de 37 bilene som er testet, nederst i artikkelen.

Høyere avgifter og kjøreforbud for dieselbiler i hovedstaden gjør at flere velger bensinmotor. Bensin er blitt det nye diesel.

Men fortvil ikke, det er mye bra å velge mellom.

Redusert avgift på dieselbiler Det var tilbake i 2007 regjeringen innførte reduserte avgifter på dieselbiler.

Med miljøet i tankene var målet å senke det totale CO2-utslippet. Nitrogenoksider (NOx) var det få som tenkte på den gangen.

Norges Astma og Allergiforbund rev seg i håret, da de ikke ble hørt i sin advarsel om at den lokale forurensingen ville gå kraftig opp.

I tiden etter var opp mot 80 % av bilene som ble solgt nye i Norge, med dieselmotor under panseret.

Helomvending Nå i 2012 snudde politikerne. En NOx-komponent ble lagt inn i avgiftsberegningen og gjorde dieselbilene dyrere og bensinbilene billigere.

Samtidig vedtok bystyret i Oslo et forbud mot dieselbiler på kalde dager i visse områder.

Et forbud som vil gjelde på dager det forekommer såkalt inversjon - dager da det legger seg et «lokk» over byen.

Dermed har mange fått øynene opp for bensinmotorene igjen. Og mye har skjedd med nettopp disse motorene de siste årene. Bensin er rett og slett blitt det nye diesel.

Ny vår At de moderne dieselmotorene har vært, og fortsatt er veldig populære, er ikke vanskelig å forstå.

Lavt forbruk og godt dreiemoment på lavt turtall er en vinnende kombinasjon i alt fra småbiler til familiebiler og opp til tyngre SUV-er og flerbruksbiler.

Bensinmotorene må som kjent jages på høyere turtall for å oppnå de samme ytelsene og krever mer flittig bruk av girkassen. Og da går forbruket i været.

Det er i hvert fall hva mange tror.

Turboteknologi Moderne turboteknologi har gjort om på nettopp dette. Bensinmotorene er ikke hva de engang var.

Bensinturbomotorer med lavt slagvolum gir godt med kraft på lavt turtall og forbruk ned mot det som er vanlig for dieselbilene.

Dessuten er en bensinmotor mer kultivert og støyer mindre. Mer komfortabel, rett og slett.

Gode testresultater Vi Menn Bil tester rundt 100 nye biler hvert år, og får med det testet stort sett det som er av nye bensin- og dieselmotorer.

Fagredaktør Terje Bjørnsen forteller at de små bensinturbomotorene på kort tid har tatt over for bensinmotorer med langt større sylindervolum, men uten at bilene er blitt tregere av den grunn.

Ofte er det tvert imot: Turbo gjør at de er sterkere på lavt turtall.

- Årsaken til at mange produsenter på kort tid har kommet med slike motorer, er hardere krav til avgassutslipp. Det er EU som er pådriveren, men også norske avgiftsregler gjør slike motorer mer attraktive, fortsetter han.

Dieselteknologi - Grovt forenklet kan vi si at de små bensinmotorene har lånt teknologi fra moderne dieselmotorer, med blant annet turbo og langt mer presis drivstoffinnsprøytning under høyt trykk. Dette er med på å senke forbruket, forteller Bjørnsen.

- I de bilene der de små bensinturbomotorene passer best per i dag (i første rekke kompakte og relativt lette biler), viser tester Vi Menn Bil Top Gear har gjennomført at forbruket er nesten like lavt som i dieselbiler, fortsetter han.

- De små bensinturbomotorene har først og fremst to fordeler sammenlignet med dieselmotorer. Langt renere eksos (lavt NOx-utslipp) er det åpenbare når det snakkes om kjøreforbud vinterstid. Det andre er bedre kjørekomfort, med motorer som går stillere og mykere og er langt mer fleksible på turtall, avslutter Bjørnsen.