TRANSPORT: Målet med prosjektet er få flere til å oppdage sykkelen som transportmiddel. Foto: TESTCYKLISTERNA
TRANSPORT: Målet med prosjektet er få flere til å oppdage sykkelen som transportmiddel. Foto: TESTCYKLISTERNAVis mer

Skal få flere til å velge sykkel

Svenskenes nye prosjekt vekker oppsikt.

Dinside: Det svenske prosjektet Testcyklisterna startet nylig opp i de sju svenske kommunene Halmstad, Alingsås, Mölndal, Ale, Lidköping, Lilla Edet og Öckerö, og skal foregå fram til oktober.

Det er de noe usexy titulerte Hållbar Utveckling Väst HUV og Göteborgsregionens kommunalförbund GR som står bak, og det kan minne litt om Fremtiden i våre henders subsidiering av et utvalg personer som ønsker å kjøpe elsykkel.

Les: DBS-kombien gjør comeback

38 utvalgte Formålet med Testcyklisterna er selvsagt å få flere til å sykle mer og kjøre mindre, og ikke minst få flere til å oppdage sykkelen og dens mange fordeler i nærtrafikken.

Derfor har 38 utvalgte personer innen alle samfunnslag og aldersgrupper, fått velge seg ut den sykkeltypen som passer dem aller best - som er prosjektet mest tiltrekkende del.

- 400 meldte seg på, og det var mange småbarnsforeldre som lette etter nye transportløsninger for sine familier. Men vi slet med å få med pensjonistene, forteller prosjektleder Sara-Linnéa Östervall til Dinside.

Ikke det samme treningsfokuset som i Norge Östervall sier at svenskene har blitt stadig flinkere til å se på sykkelen som et transportmiddel som kan være et realistisk alternativ til biler i bymiljøer - som også er hele poenget med prosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEST: Nå kommer billig-elsyklene

Motytelser Men de 38 som ble plukket ut, må også gjøre sitt.

I dette tilfellet handler det om at personen må erstatte «hverdagsbilreiser» med sykkel minst tre dager i uka.

Hverdagsbilreiser er typisk bilkjøring til jobb, butikken, trening og henting på SFO.

Deltagerne må også fylle ut en undersøkelse om sine reisevaner før og etter prosjektet, regelmessig rapportere inn hvor mye de sykler til en blogg, og til slutt teste helsa før og etter prosjektet.

Les også: Kan disse syklene erstatte småkjøringen?

Fokus på transport Til gjengjeld får de hjelp av en sykkelekspert til å velge ut den sykkeltypen som vil passe dem best. Utvalget kan du se her.

TIL JOBB: De som deltar, må erstatte bilen med sykkel minst tre dager i uka.  Foto: TESTCYKLISTERNA.SE
TIL JOBB: De som deltar, må erstatte bilen med sykkel minst tre dager i uka. Foto: TESTCYKLISTERNA.SE Vis mer

Det er ikke det enorme utvalget, men fokus er på transport og last og ikke trening. Altså er det snakk om transportsykler, sammenleggbare sykler og elsykler, samt tilbehør som passer dem med barn.

Den store haken? De får ikke beholde syklene.

- Nei, det er et økonomisk spørsmål. Mange av syklene er dyre, og vi har ikke råd til å gi bort alle. Men testsyklistene får mulighet til å kjøpe syklene etterpå til en kraftig rabattert pris, sier prosjektlederen.

Alt om sykkel fra Dinside

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.