Skal greie 0,17 liter bensin på mila

Citroën demonstrerer at de fremdeles kan designe biler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Citroën DS er en av de stekeste merkevarene i Citroëns historie, og føyer seg i rekken av flere flotte Citroën-modeller. Den ble produsert fra 1955 til 1975 og var et svært moderne bil da den kom når det gjaldt design og teknikk.

For to år siden hente Citroën frem DS-betegnelsen igjen. Ikke bare for en enkelt modell, men for en hel serie. DS-bilene skal ifølge Citroën tilby noe mer enn standardmodellene, hva design, løsninger, funksjoner og kjøreegenskaper angår. To år etter den første lanseringen består DS-serien av DS3, DS4 og DS5.

I forbindelse med bilutstillingen i Beijing denne måneden dukker enda en modell i DS-serien opp; konseptbilen Numéro 9.

Dette temmelig radikale konseptet viser ifølge Citroën fremtiden til DS-serien, og antyder de stilistiske kodene til de neste tre modellene i denne produktserien: En C-segment premium sedan, en svært rimelig SUV, samt en personbil i øvre klasse.

Numéro 9 er 4,93 meter lang, 1,27 meter høy og 1,94 meter bred. Akselavstanden er på tre meter. Det er ikke uten grunn at den får premiere i Beijing. Kina er blitt primærmarkedet for laaaange biler. (BMW skal vise en lang versjon av 3-serie på Beijing-utstilligen)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer