CHARTERLUKSUS:  Nå vil nordmenn ha charterluksus i ferien. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
CHARTERLUKSUS: Nå vil nordmenn ha charterluksus i ferien. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Skal ha fire eller fem stjerner, og ligge nær restauranter og shopping

75 prosent velger luksushotell på charterferien.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Salget av luksushotell øker hos charterselskapene. Nå velger tre av fire nordmenn luksushotell på charterferie.

Det skal være fire eller fem stjerner i sydenferien.

En av tre mener legger vekt på at hotellet har fire eller fem stjerner, når de skal bestille hotell i Syden.

 FEMSTJERNERS:  Lopesan Baobab Resort på Gran Canaria står både i katalogene til Apollo, Star Tour, Ving og Solia. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
FEMSTJERNERS: Lopesan Baobab Resort på Gran Canaria står både i katalogene til Apollo, Star Tour, Ving og Solia. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Det er også viktig at Syden-hotellet ligger nær restauranter og shoppingmuligheter. Det viser en undersøkelsen Respons analyse har gjort for charterarrangøren Star Tour.

Stiller større krav - Nordmenn har god økonomi, vi er reisevante og stiller stadig større krav til kvaliteten på ferien, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef hos Star Tour.

75 prosent av sommerens bestillinger hos Star Tour er til fire-eller femstjerners hoteller. Det er en økning på nesten 20 prosent sammenliknet med i fjor.

Vi har fått øynene opp for det gode liv.

- For ti år siden var det ingen som hadde spådd at du kunne reise på charterferie og få hotell med egen butlerservice, sier Larsen-Vonstett, og henviser til Star Tours femstjerners Sensatori-hotell på Tenerife.

Hos Star Tour er sommerens mest populære luksushotell Blue Couples Atlantica Kalliston Resort & Spa på Kreta, Blue Couples Atlantica Imperial Resort på Rhodos og Michelangelo på Kos, alle med fem stjerner.

Ikke hos svenskene
Også charterarrangøren Apollo har fått merke luksustrenden.

- Fire og femstjerners hoteller går veldig bra. Det er en kombinasjon av at hotellprisene har gått ned, og at nordmenn har god råd, sier Helen Begby, informasjonssjef hos Apollo.

I Sverige er det først og fremst trestjerners hoteller som går unna, det vil si et godt mellomklassehotell, forteller Begby.

 HERSKAPELIG:  Det firestjerners hotellet San Rogue på Tenerife har tilhørt greven av Garachico,  og står nå i Star Tours charterkatalog. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
HERSKAPELIG: Det firestjerners hotellet San Rogue på Tenerife har tilhørt greven av Garachico, og står nå i Star Tours charterkatalog. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Charterarrangøren er en av de store i Sverige.

Apollo har i tillegg til den vanlige charterkatalogen også en egen luksuskatalog, Exclusive by Apollo, med bare fem og seks stjerners hoteller.
  Bekrefter - Luksus går veldig bra i år. Fire- og femstjerners hoteller er det som øker mest, sier Marie-Anne Zachrisson hos Ving.

Mange vil bo bra. Spesielt i sommerferien hvor folk er borte i to uker er hotellstandarden viktig.

Luksustrendene har økt sterkt i Norge de siste fire-fem årene.

- For 20 år siden ville folk bo i leilighet med mulighet for å lage egen mat. Kjøkkenutstyret var viktig i ferien, sier Zachrisson.

 HA DET PÅ BADET:  Slik vil vi ha det på badet  i charterferien, her fra fire stjerners  Blue Village Aegean Park på Rhodos. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
HA DET PÅ BADET: Slik vil vi ha det på badet i charterferien, her fra fire stjerners Blue Village Aegean Park på Rhodos. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Nå velger nordmenn i større grad å spise ute i Syden, både frokost, lunsj og middag.

Ving har hatt stor suksess med Sunprime Resorts, et hotellkonsept i øvre prisklasse, beregnet bare for voksne gjester. I år finnes det totalt 11 Sunprime hotellanlegg på de populære feriedestinasjonene. De blir kjapt fullbooket i sesongen.

PARLUKSUS:  Hotell med treningssenter, spa og gourmetrestauranter bare for voksne er blitt en stor suksess. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
PARLUKSUS: Hotell med treningssenter, spa og gourmetrestauranter bare for voksne er blitt en stor suksess. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer