FORVENTER STORSALG:  Informasjonssjef Jan Erik Haugen presenterer den sjuende generasjonen av VW Golf. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet
FORVENTER STORSALG: Informasjonssjef Jan Erik Haugen presenterer den sjuende generasjonen av VW Golf. Foto: Tormod Brenna / DagbladetVis mer

Skal selge 20 slike om dagen

Om et par uker kommer neste generasjon Golf i butikkene.

• STEM PÅ ÅRETS BIL 2013.

• Her kan du lese  om de 31 kandidatene.

SARDINIA  (Dagbladet): Siden den sjuende Golf-generasjonen ble vist på Paris-utstillingen i september, har rundt 700 nordmenn bestilt bilen - usett. Det sier litt om både popularitet og tillit.

Men forhåndsbestillerne kan da det med ro. Etter å ha kjørt bilen noen svingete mil på Sardinia, kan Dagbladet konkludere med at ingen har kjøpt katta i sekken. Snarere tvert i mot.

Den nye Golfen er kjøreglad, komfotabel og stinn av utstyr i forhold til prisnivået. Den er forbedret over det hele, og setter nok en gang en  standarden  i kompaktbilklasse.

7000 biler Salgsmålet er da voksent nok.

- Vi snakker om å selge 7000 biler, alle varianter av Golf inkludert i 2013, sier informasjonssjef hos importør Harald A. Møller til Dagbladet.

Det tilsvarer ca 20 salg hver eneste dag.

Og hvorfor ikke? VW Golf og norske bilkjøpere har vært en suksesshistorie gjennom seks bilgenerasjoner, og mye skal gjøres galt om ikke den nye generasjonen også blir en salgssuksess.

Med sitt gode renomme, store modellutvalg og godt hjulpet av alle de gode testene som kommer til å dukke opp framover, vil bilen langt på vei selge seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensin-comeback Allerede fra midt i november er en rekke modeller tilgjenelige hos norske forhandlere. Mest etterspurt vil nok TDI-motoren på 105 HK bli.

Men, midt oppe i alle dieselalternativene kommer Golf også med en utrolig spennende 1,4 liters turbomatet bensinmotor på 140 hestekrefter. Med en utgangspris på 288 900 kroner (manuell), er denne en potensiell salgsvinner i et bilmarked som igjen begynner å få opp øynene for bensinmotorer.

- Av ti solgte Golfer i dag, er sju diesel. Med de nye modellene, er vi forberedt på at det kan bli 50/50, sier Haugen til Dagbladet.

Uansett om bensin-Golfen eller diesel-Golfen selger mest: Ingen annen bil vil matche Golf som salgsobjekt i Norge neste år.

• Les mer om førsteinntrykket av den nye Golfen på Dagbladet.no/bil